Adverteren op Twitter en de geschiedenis hiervan in een tijdlijn

Adverteren op Twitter en de geschiedenis

Twitter is sinds de start in 2006 uitgegroeid tot een gigantisch sociaal netwerk waar tegenwoordig ook vrijwel ieder bedrijf aanwezig is. Bedrijven kunnen potentiële klanten met normale tweets en advertentietweets bereiken. Er zijn inmiddels allerlei Twitter tools beschikbaar, waaronder het advertentieplatform van Twitter.

Vier jaar nadat het sociale netwerk van start is gegaan kwam er een advertentieplatform online. Sindsdien is het platform gigantisch gegroeid en zijn er meer mogelijkheden om te adverteren. In onderstaande infographic zie je wanneer Twitter nieuwe opties aan het platform heeft toegevoegd.

Bron: Blog4Leads

 

Waar kun je Twitter advertenties voor gebruiken?

Het advertentieplatform van Twitter breidt zich steeds verder uit. In 2010 ging het nog om Promoted Tweets, Accounts en Promotions. Dankzij de nieuwe aanvullingen van de afgelopen jaren kun je Twitter nu ook gebruiken voor:

Kortom: voor vrijwel ieder aspect van online marketing kan het advertentieplatform van Twitter iets betekenen.

Hoe zet je het advertentieplatform efficiënt in?

Je kunt als bedrijf veel resultaat uit een advertentiecampagne op Twitter halen. Advertenties kunnen onder andere op gebruikers die nog geen volger zijn worden gericht en hierdoor een veel bredere doelgroep bereiken.

Om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van het advertentieplatform van Twitter is het van belang om verschillende factoren uit te werken. Wat is het einddoel van de campagne? Welke doelgroep wil je hiermee bereiken? Hoe laat je de inhoud van advertenties overeenkomen met het doel en de doelgroep? En wat is hier uiteindelijk het beste advertentiemedium op Twitter voor?

Met een gestructureerd advertentieplan zullen betere resultaten worden behaald. Er is vooraf duidelijkheid nodig over doelen en resultaten. Je kunt de advertenties gericht gebruiken voor meer volgers, interactie of downloads. Dankzij de handige Analytics-tools van het advertentieplatform van Twitter kun je exact bijhouden wat campagnes voor resultaten hebben opgeleverd.

Verwachte ROI op Twitter

Het vaststellen van de ROI van online marketingstrategieën is van belang om in de toekomst geoptimaliseerde advertentiecampagnes op te zetten. Net als bij het berekenen van de ROI van content marketing is het lastig om vast te stellen hoe hoog de ROI van marketing op Twitter is. Je kunt bijhouden hoeveel volgers en interactie het heeft opgeleverd, maar hebt niet altijd cijfers over de omzet die hiermee is gegenereerd.

Door meerdere online tools te gebruiken, zoals Twitter Analytics en Google Analytics, kun je data met elkaar koppelen. Op basis daarvan kun je uitzoeken hoe een gegenereerde lead op Twitter uiteindelijk op de website terechtkomt. Je kunt de data gebruiken om te berekenen welke omzet deze lead oplevert met behulp van gegevens in Google Analytics.

Twitter is hard bezig om het advertentieplatform uit te breiden en het berekenen van ROI mogelijk te maken. Facebook biedt deze mogelijkheid al sinds 2013. Hoe beter resultaten van advertenties op Twitter kunnen worden geanalyseerd hoe interessanter het wordt. Een groot aantal bedrijven en marketeers zitten daarom vol verlangen op deze mogelijkheid te wachten.

Rene Schipper
Volg me


Berichtje? Prima..