zakelijk tiktok inzetten voor bedrijven een goed idee

Zakelijk TikTok inzetten, een goed idee voor bedrijven?

Met meer dan 800 miljoen actieve gebruikers wereldwijd is TikTok een van de populairste social media platforms. En hoewel het vooral bekend staat als een platform voor jongeren om hilarische video’s te posten, moeten bedrijven TikTok niet over het hoofd zien als een potentieel marketinginstrument. Vooral omdat het platform anders is dan andere social media. Is TikTok de volgende grens voor bedrijven of een grens te ver?

Als bedrijf te gast in de tijdlijn van consumenten op social media?

Jaren was dit de regel op veel social media platformen voor bedrijven. Zeker als je als bedrijf aanwezig wilde zijn op Facebook en Instagram moest je zorgen dat je content leuk en interessant genoeg was voor consumenten. En.. het kostte geld omdat je organisch als bedrijf altijd minder bereik kreeg dan consumenten en je als bedrijf dus de portemonnee (of credit card) moest trekken om aanwezig te zijn voor consumenten op die platformen.

Op TikTok is dit allemaal heel anders..

We denken in eerste instantie wel dat TikTok in het zelfde rijtje als Facebook en Instagram past maar dat is het zeker niet.. en niet alleen qua content. TikTok is echt compleet anders dan Facebook en Instagram en door een andere manier van het laten zien van content zeer geschikt voor bedrijven. Op Facebook en Instagram zien gebruikers updates (in welke vorm dan ook) van mensen en bedrijven die ze volgen, ze hebben ergens een keer op de like knop geklikt op een profiel of pagina. Of ze zien een update van een bedrijf wat adverteert op het betreffende platform en dan is een bedrijf wel echt te gast op het platform en in de tijdlijn van deze consument.

De tijdlijn op TikTok bepaald TikTok, niet de gebruiker

Gebruikers op TikTok openen de app en zien de ‘For You’ page, updates geselecteerd door TikTok. Een selectie van updates op basis van een algoritme op basis van gedrag en het soort content (onderwerp). Om te kijken welke updates vrienden en bedrijven/pagina’s die ze volgen hebben geplaatst moeten de gebruikers zelf een knop klikken om deze te zien. Standaard zien gebruikers dus al content/updates gebaseerd op het algoritme van TikTok, niet op eigen voorkeuren van vrienden en bedrijven die ze volgen.

Content van bedrijven zal dus niet snel door gebruikers worden beoordeeld worden als “ik heb hier niet om gevraagd” of “waarom zie ik een update van een bedrijf“. Als de content niet goed is of niet bevalt, wordt deze snel weg geveegd.. en op naar de volgende.

En op iedereen pannetje past een deksel dus ook voor elke bedrijf en elke soort content is een liefhebber te vinden op TikTok.. of in ieder geval iets wat daar dicht in de buurt komt, echt slechte content blijft gewoon slecht. Zeker op TikTok komt kwaliteit altijd bovendrijven en zal voor bereik zorgen.

De manier waarop mensen video’s bekijken op TikTok

Op TikTok draait alles om korte video’s. In ieder geval video’s met een krachtig begin. Is dat begin teleurstellend of bevalt de inhoud van de update niet.. dan scrolt de gebruiker meteen door naar de volgende. TikTok is keihard qua content.. is het niet goed.. dan veegt iedereen weg naar de volgende update Je moet dus echt binnen 1-2 seconden de aandacht van de gebruikers trekken en vasthouden.

Dat lijkt misschien niet veel tijd, maar het is eigenlijk de perfecte hoeveelheid tijd om iemands aandacht te trekken en je boodschap over te brengen. Content is altijd goed genoeg om getoond te worden op TikTok maar niet altijd goed genoeg om meer dan 1 seconde aandacht te krijgen.. de gebruiker bepaald. Op TikTok meer dan op welk ander platform ook. De gebruikers zijn keihard over slechte of niet leuke (voor hem/haar) content.. je wordt meteen weg geveegd.

Het algoritme van TikTok

Een andere reden voor bedrijven om te overwegen TikTok te gebruiken is het algoritme van het platform. TikTok schotelt gebruikers gepersonaliseerde inhoud voor op basis van wat ze in het verleden hebben bekeken. Dus, als iemand veel video’s bekijkt van een bepaald merk of influencer, is de kans groter dat hij soortgelijke content in zijn feed te zien krijgt. Dit algoritme maakt het makkelijker voor bedrijven om hun doelgroep op TikTok te bereiken.

TikTok voor bedrijven.. gewoon doen dus!

TikTok staat misschien bekend als een platform voor jongeren, maar dat betekent niet dat bedrijven het moeten afschrijven als een levensvatbare marketingtool. Dankzij de manier waarop mensen video’s bekijken op TikTok en het algoritme van het platform, kunnen bedrijven hun doelgroepen met gemak bereiken.

Privacy overwegingen en onduidelijkheid van data gebruik moeten meer aandacht krijgen

Dat TikTok nog niet altijd goed met data omgaat (net als andere social media) en wat er exact met de data in China gebeurd is en blijf onduidelijk. Meer over privacy, TikTok en bedrijven is te lezen in een recent artikel van Frankwatching, ook zeker de moeite waard. Elk bedrijf moet zorgvuldig deze afwegingen en overwegingen maken. Tegelijkertijd biedt het ook heel veel kansen. Persoonlijk verwacht ik dat we snel naar de 5 miljoen gebruikers per dag zitten.

Rene Schipper
Volg me


Berichtje? Prima..