Met social media verkoop je niets

met socialmedia verdien je niets

Je ziet het nog steeds of misschien wel steeds vaker gebeuren; bedrijven plaatsen linkjes, aanbiedingen en andere promotie op Twitter, Linkedin, Facebook, Google+ en Pinterest.

De verwachtingen zijn hoog gespannen; laat de klanten maar komen…

 

Waar blijven de klanten?

Maar die komen vaak niet… of die komen alleen voor de aanbieding en laten je product of dienst verder links liggen. ‘Waar blijven die extra klanten’ zie je die bedrijven denken en velen stoppen met het gebruik van de ingezette social media platformen na een aantal weken of maanden. Wat er overblijft is een soort kerkhof van profielen en oude berichten alsof het bedrijf er niet meer is…

Het waar maken van verwachtingen

Als een bedrijf via social media een iPad gaat weggeven in de hoop meer en potentiële klanten te krijgen zal de lezer teleurgesteld zijn als de prijs aan zijn neus voorbij gaat en de berichten die het bedrijf daarna verstuurd voor lief nemen (en geen aandacht aan geven). Alleen de hoop dat het bedrijf snel weer met een dergelijke actie gaat komen zorgt dat hij niet meteen wegloopt want daar kwam hij tenslotte voor!

Als een actie ook nog eens (en dat zie je te vaak) niet eerlijk verloopt of onduidelijk is en het bedrijf krijgt hier reacties en vragen op kan het bedrijf dit niet zo maar weg poetsen. De verwachtingen zijn gemaakt (iPad), de afhandeling is niet goed en de persoon heeft geen prijs gewonnen. Met het niet waarmaken van verwachtingen en het geven van een slecht gevoel krijg je geen nieuwe klanten. Zowel offline als online is het waarmaken van de gestelde verwachtingen erg belangrijk en een continue proces. Het niet waarmaken van de gestelde verwachtingen resulteert snel in schade aan het imago die moeilijk te herstellen is.

Beleving

Het gaat er steeds meer om dat je online hetzelfde uitstraalt wat de beleving en waardering is die een klant krijgt als hij het product/dienst ziet, ervaart en koopt.  Welke waarde geef je online mee aan je klanten, prospects en andere geïnteresseerden en op welke manier betrek je deze groep bij de dienst of product. Sterker nog; een steeds groter wordende groep verwacht niets anders van een bedrijf of product… eerlijkheid, transparantie en advies; offline en online.

Vertel je verhaal

Als een bedrijf via social media kan overbrengen wat het product/dienst is, wat het doet, wat de meerwaarde hiervan is en ook nog de lezer hierin betrekt heeft dit grote waarde. Je breng beleving over en de lezers weten je te vinden op het moment dat ze op zoek zijn naar een dergelijk product/dienst. Als deze lezers vragen horen of lezen over een bepaald onderwerp krijg je makkelijker doorverwijzingen omdat het bedrijf op een eerlijke manier verteld heeft wat de producten/diensten zijn. Op een eerlijke manier omdat de verwachtingen en uiteindelijke beleving absoluut op één lijn moeten liggen.

Het niet waar kunnen maken van gestelde verwachtingen kost je toekomstige klanten!! Zorg dat je online het bedrijf bent wat je in werkelijkheid ook bent en uitstraalt.

Social media en imago

Via de verschillende social media platformen kun je op een goede manier bouwen aan het online imago van het bedrijf. Een eerste vereiste voor een bedrijf is aanwezig zijn op de platformen waar je doelgroep actief is; als een bedrijf niet aanwezig is, zullen anderen geen verwijzingen en benoemen maken op deze platformen en heb je als bedrijf geen controle over wat er gezegd is. Vertel je verhaal door eerlijk te communiceren waar het bedrijf voor staat en wat anderen kunnen verwachten.

Niet verkopen maar anderen helpen met advies en kennis van het bedrijf. Ga het gesprek aan met klanten en prospects om te achterhalen wat de verwachtingen zijn en hoe verbeteringen aangebracht kunnen worden in het product of dienst, dan zal social media zeker bijdragen aan de verkoop.

Vijftig procent van de mensen heeft de behoefte om een mening te delen met anderen, zorg dat je dat gaat waarderen en gebruiken; social people.

Rene Schipper
Volg me


Berichtje? Prima..