26 jul Hoe scoort de makelaar met social media?
De tijd dat een huis zich zelf wel verkocht en dat de makelaar hier relatief weinig voor hoefde te doen is wel voorbij en volgens mij begrijpen de meeste makelaars ook wel dat dit ook (voorlopig) niet meer zo terug komt. De makelaar zet tegenwoordig steeds vaker social media in om uw huis te verkopen. Doet de makelaar dit goed en wat zijn de verschillen.
Nu is het natuurlijk niet eerlijk om makelaars hier direct te beoordelen omdat ik ze (ook in de regio) niet allemaal volg. Daarom zal ik per applicatie/onderwerp mijn bevindingen neerzetten met aan het eind mijn eigen conclusie en toekomstbeeld.
Twitter voor de makelaar
De kracht van Twitter is het delen van informatie, elkaar helpen en aan het eind van de rit zelf ook een keer geholpen worden. De nodige makelaars zijn actief op Twitter maar dit blijft in de meeste gevallen bij het ‘spammen’ van het aanbod. Niet iets waar de meeste tweeps op zitten te wachten. Zelf denk ik ook niet dat er veel mensen zullen zijn die zullen denken “ik ga eens een huis zoeken op Twitter”. Twitteren vanuit een bedrijfsaccount blijft lastig, Twitter is toch echt een persoonlijk iets. Het zou me veel meer aanspreken als iemand van het makelaarskantoor via Twitter vertelt wat men allemaal doet om een huis te verkopen. Als ik beslis om mijn huis in de verkoop te zetten, aan welke makelaar zou ik dan als eerste denken?
Facebook voor de verkoop van een huis
Voor veel makelaars is dit medium nog relatief nieuw maar biedt volgens mij de meeste kansen. Als ik op zoek ga naar een nieuw huis ga ik binnen Facebook op zoek naar makelaars en ik klik op ‘vind ik leuk’. Wat gebeurd er hierna? Alle updates van die pagina krijg ik ook te zien op mijn eigen profiel op Facebook. Als de makelaar dit ook nog zo weet aan te bieden dat ik niet de huizen te zien krijg die ver onder of boven mijn budget liggen zou dat helemaal mooi zijn; gerichte op mijn persoonlijke wens!
Er zijn een aantal Facebook pagina’s van makelaars die hier al behoorlijke stappen in hebben genomen en hier ook de resultaten van krijgen. Helaas heb ik ook enkele makelaars gezien die wel actief zijn op Facebook maar een profiel hebben en ook niet reageren op berichten hierover. U weet niet wat het verschil is tussen een pagina en een profiel? Lees het artikel over de verschillen in profielen en pagina’s op deze site.
Huis verkopen via Youtube
Misschien wel het mooiste medium voor de makelaar om het aanbod te presenteren naast de eigen site en Funda. Veel makelaars maken hier al gebruik van, nog niet altijd even optimaal maar dit scoort zeker. Nederlanders zijn nieuwsgierig en snuffelen graag rond op Funda en willen dus ook graag een filmpje bekijken met beelden van het huis. Wel zie je veel filmpjes wat eigenlijk een goed gemonteerd fotoboek is over de woning, dat zou nog interactiever kunnen zijn.
QR-code
Wordt weinig gebruikt door de makelaars. Ik moet ook zeggen; dit blijft ook een lastige kwestie! In principe is de QR-code een prachtig en goed medium als overgang tussen de offline en online wereld, de connectie. Twee voorbeelden waar ik wel het nut van zou kunnen zien:
- De zaterdagkrant van de meeste dagbladen staat vol met te koop staande woningen. Hoe spring ik daar uit als makelaar en zorg ervoor dat de mogelijke kopers niet naar een andere makelaar gaan? Door de QR in de krant naast een advertentie van een woning te plaatsen. Ik kan direct met mijn telefoon naar de (mobiele) site gaan of het filmpje over de woning zien. Ik blader niet verder naar het aanbod van de andere makelaars in de krant. Als makelaar heb je een mogelijkheid om de mogelijke koper direct aan je te binden!
- Een QR op het te koop bord voor de woning moet ook kunnen volgens mij. Er zijn best veel mensen die zeker in het weekend een eindje gaan wandelen en de nieuwsgierige mens wil het liefst door het raam kijken van een huis wat te koop staat maar kan zich (gelukkig) nog net bedwingen. En weet deze wandelaar de woning nog wel te vinden als hij/zij eenmaal weer thuis is? Waarom als makelaar deze mogelijke koper niet eerder binden door met de QR de mogelijkheid te bieden om rechtstreeks naar een filmpje van de woning te gaan op de mobiel?
Conclusie
- Twitter kan heel goed werken voor naamsbekendheid van de makelaar en de koper en verkoper op de hoogte te brengen van evenementen, speciale ontwikkelingen en informatie over wat de makelaar doet om een woning te verkopen.
- Facebook is zeer geschikt om gericht makelaars te volgen en het aanbod te bekijken, zoek maar eens op makelaars in Facebook. Er zullen erg leuke en goede voorbeelden naar voren komen en hier is nog veel meer in mogelijk.
- Youtube is het perfecte medium om filmpjes neer te zetten over de woning maar kan ook in het voortraject het nodige betekenen. De makelaar kan bijvoorbeeld laten zien in een filmpje wat de werkzaamheden zijn die gedaan worden bij de verkoop van een woning.
- de QR-code kan ingezet worden voor de brug tussen offline en online maar is eigenlijk alleen geschikt voor starters denk ik. Dat is wel de groep die meer dan anderen gebruikt maakt van deze barcode.
En natuurlijk zijn er ook zeker mogelijkheden met andere platforms als Facebook Places, Google+ en Foursquare.
De makelaar moet zeker meedoen in social media en niet afwachten totdat de kopers en verkopers binnen stappen in het kantoor… de moderne consument komt namelijk niet binnen als er niets online te vinden is!! Die vindt zijn eigen weg in dat geval wel.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022