Hoe groot is de invloed van Social Media op SEO?

De invloed van social media op SEO

Deze vraag stel ik mezelf al een aardig tijdje en dat er invloed is wist ik wel; alleen kon ik het zelf niet testen en niet aangeven hoe groot deze invloed op dit moment is. Totdat ik een paar weken geleden een nieuwe andere site online bracht; reneschipper.nl.

Geen Google PageRank – een goede nul-meting

Deze nieuwe site reneschipper.nl had nog geen historie en dus geen Google ranking en daarom wachtte ik op een mooie gelegenheid om met een artikel te testen. Ik had een paar andere artikelen geschreven (3 stuks) maar deze hadden geen noemenswaardige aantal shares of views gekregen en zijn dus te verwaarlozen.

Het artikel; over Facebook en jongeren

Een tijdje terug kwam er op de site van de Telegraaf.nl en Nu.nl een artikel met als titel “Jongeren dumpen massaal Facebook” wat mij met deze titel uiteraard triggerde.

Jongeren dumpen Facebook toch niet

Het artikel stond bomvol met onwaarheden en vooral verkeerde interpretaties van het ‘gedegen’ onderzoek door een Amerikaanse bank (maar daarover is in mijn artikel alles te lezen 😉 ) wat mij deed besluiten hier een artikel over te schrijven.

Publicatie van het artikel en de SEO/Google resultaten

Het artikel, wat ik als titel “Jongeren dumpen Facebook massaal… of toch niet?!” gaf heb ik zelf gedeeld via Facebook, Twitter (3x) Google Plus en Linkedin. Ik zag dat er redelijk gelezen werd maar ook niet super massaal maar wat ik wel zag dat het aantal shares via de diverse social kanalen flink opliep (in verhouding met het aantal lezers).

Een dag na het plaatsen heb ik via een incognito browser gezocht of mijn site vindbaar was op de zoekterm ‘jongeren dumpen Facebook’ (alle andere sites hadden deze titel ook gebruikt). Tot mijn verbazing stond mijn site op positie twee (2!!) in Google, net onder de Telegraaf.nl en boven een aantal toch redelijk gerenommeerde sites!

Helaas is het screenshot van deze positie tijdens een opruimactie van screenshots verdwenen (ik maak er nogal wat) maar wel heb ik de screen van dag 2 nog. Op de tweede dag ben ik weliswaar een plaatsje gezakt (mogelijk omdat het geen nieuws meer was) maar positie drie vond ik nog steeds spectaculair met een nieuwe site.

Resultaat Google na shares op social media

In totaal heeft het arikel 117 shares gekregen; 30x Facebook, 19x Twitter, 8xGoogle+, 55x Linkedin, 2x mail en 3x Buffer.

[Tweet “De invloed van social media op SEO resultaten zijn groter dan ik dacht!”]

Wat zeggen de SEO specialisten over de invloed van social media?

Nu ik deze resultaten had gezien was ik wel benieuwd wat de mening van de SEO specialisten is, ik ken er een aantal die echt al jaren beweren dat social media geen invloed kan hebben. Een rondvraag via Twitter leverde vijf reacties op.

SEO specialist over invloed social media

Duidelijke reactie van Wouter die overigens op zijn site goede dingen zegt.

SEO specialist over invloed social media

Linkjes op social media zijn inderdaad nofollow maar dat wil niet zeggen dat Google ze niet ziet en er niet iets mee doet natuurlijk… En dat blijkt wel uit mijn artikel.

SEO specialist over invloed social media

Google beoordeelt artikelen dus echt op waarde!

Los van de meningen van SEO-specialisten denk ik dat Google heel goed weet te analyseren wanneer het gaat om een artikel van waarde. Mijn artikel was geen kopie maar echt geschreven met een eigen mening daarin verwerkt. De titel was net wat anders dan de meeste andere titels die er met dit onderwerp geschreven waren.

De ratio van het aantal lezers versus het aantal shares is voor mijn artikel echt heel hoog geweest; voor Google blijkbaar een belangrijke factor in de waardering voor een artikel. Voor mij een duidelijke bevestiging die ik met eerdere artikelen op fidene.nl ook al had gezien maar niet kon bevestigen dat social media shares heel sterk meewegen in de uiteindelijke ranking van een site/artikel op Google.

Rene Schipper
Volg me


Berichtje? Prima..