09 aug 11 Tips voor effectieve inzet van social media
Heldere tips om je verder op weg te helpen met het communiceren via social media. Waardevol en bruikbaar voor jou?
Laat het ook anderen weten en deel het of laat een reactie achter.
#1. Wees eerlijk
Eerlijk duurt het langst, ook met social media. Eerlijk en oprecht antwoorden en mensen eerlijk waarderen… het helpt echt. Op Twitter zie je regelmatig dat een account een aanzienlijk aantal accounts volgt… wacht totdat ze terug volgen en volgen daarna niet meer. Volg jij het nog… het gebeurt echt!
#2. Luisteren
Een goed gesprek begint met luisteren en zo werkt dit met social media ook. Luisteren naar de mening en denkwijze van anderen. Uiteraard hoort bij luisteren ook reageren… maar eerst goed luisteren.
#3. Denk niet in aantallen (volgers) maar in interactie
Met een paar klikken via het internet is het mogelijk om volgers op Twitter of likes op Facebook te kopen… NIET doen! Zonde van het geld. Dit zijn geen volgers die echt geïnteresseerd zijn in jou of de berichten die je verstuurt. Uiteindelijk val je door de mand… eerlijk duurt het langst.
#4. Actie en reactie
Als je een reactie krijgt via sociale media reageer op tijd en gepast. Je hoeft niet altijd meteen te antwoorden of te waarderen, dit is afhankelijk van de reactie. Te vroeg kan zorgen dat jij er indirect voor zorgt dat andere mensen niet meer reageren.Waardeer ook gepast door bijvoorbeeld op Twitter niet in een retweet te bedanken maar klik op ‘beantwoorden’. Het gaat om waardering van de ander, niet om promotie van jezelf.
#5. Focus op doelen en niet op platformen
Bepaal je doelen en beoordeel deze regelmatig. Starten met social media zonder dat je hebt nagedacht over de doelen die je wilt bereiken. Zonder doelen geen resultaat.
#6. Achterhaal wat er over je wordt gezegd
Monitor op Twitter en via Google Alert wat er over jou en je product / dienst / merk gezegd wordt. Als je weet wat de meningen zijn is het veel makkelijker om te reageren.
#7. Zet de volgers / fans / klanten centraal
Waardering geven aan je volgers geeft waardering terug; help anderen door een bericht via Twitter door te zetten. Waardeer reacties of mentions en laat weten dat je een reactie hebt gelezen. Bedenk dat je volgers/fans juist de mensen zijn die met een opmerking proberen jou te helpen; maak hier gebruik van.
#8. Vergeet niet de kracht van lokale sociale media
Maak een account aan op Foursquare en zorg dat de locatie bekend is binnen Facebook zodat je de mogelijkheid biedt om mogelijk in te kunnen loggen (en dit te verspreiden via Facebook en Twitter). Het is zonde als er mensen zijn die inloggen en verspreiden maar dit niet doen via de door jou beheerde accounts. Binnen Google is zoeken op locatie een steeds vaker gebruikte optie en gaat veelal automatisch (Google weet waar je bent), zorg dus dat je ook vindbaar bent via Google Maps.
#9. Meten is weten
Gebruik Google Analytics om te meten via welk platform bezoekers op je site binnenkomen. Verstuur je een link via social media; zorg dat je deze verstuurt met een meetbare url zodat je weet wanneer er waar geklikt is.
#10. Vergeet de integratie niet (website / mail / nieuwsbrief)
Zorg dat als je zelf actief bent op sociale media de artikelen op de eigen website ook goed deelbaar zijn op in ieder geval de platformen waar jij ook actief bent. Laat zien op welke platformen jij actief bent en zorg dat deze zichtbaar zijn zodat bezoekers deze accounts kunnen volgen.Eén stap verder is integratie van commentaren/reacties via bijv. Facebook en een zogenaamde ‘Like-box’ van Facebook. Er zijn voor alle platformen diverse plug-ins beschikbaar die makkelijk in te stellen en te gebruiken zijn op de website.
#11. Geef meerwaarde aan elke update
Bedenk bij elke update voor wie je die plaatst en of het bericht waarde heeft voor je volgers.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022