17 mei Scherpe afbeeldingen op Facebook; optimaliseren met PNG of JPG?
Na het plaatsen van een Facebook update met een afbeelding zie je tot je schrik dat deze niet scherp is, korrelig van structuur. Je probeert van alles om dit bij volgende update te voorkomen, soms lukt het en soms niet maar… je weet nog steeds waar het aan ligt; en geeft Facebook maar de schuld.
Facebook comprimeert afbeeldingen
De meeste afbeeldingen die je plaatst op Facebook op een profiel of een pagina wordt door Facebook gecomprimeerd en zullen dus altijd een minder resultaat geven in weergave dan het origineel!
Zeker met afbeeldingen waar je tekst in gebruikt of Call to Action knoppen gaat de kwaliteit flink achteruit. Elke JPG afbeelding die groter is dan 99 Kb wordt door deze regel ‘geraakt’ en verliest dus in kwaliteit.
Comprimeer je JPG zelf tot 99 Kb
Eén mogelijke oplossing is om via een programma als Photoshop zelf de kwaliteit zo aan te passen zodat de grootte van de afbeelding onder de grens van 99 Kb blijft. Let er wel op dat je de afmetingen voor de afbeeldingen wel ruim genoeg aanhoudt en deze niet onder de norm aanpast.
Gebruik PNG ipv JPG afbeeldingen
Bewerk je afbeelding zodat deze voldoet aan de gestelde afmetingen, het heeft echt geen zin om afbeeldingen met hele grote resoluties te plaatsen op Facebook. De kwaliteit zal percentueel gezien alleen maar meer dalen.
Sla de afbeelding op als PNG-24. PNG afbeeldingen worden op Facebook NIET gecomprimeerd en behouden de kwaliteit als deze op Facebook worden gebruikt. Tijdens het opslaan krijg je natuurlijk wel kwaliteitsverlies want ook PNG is een bestandstype waarbij gecomprimeerd wordt.
De verschillen in JPG, JPG (99 Kb) en PNG op Facebook
Onderstaande verschillen zijn screenshots vanaf de desktop, op mobiel zijn de verschillen (door andere resolutie en grootte van beeldschermen) anders en minder nadrukkelijk aanwezig.
Een standaard JPG (hoge kwaliteit) op Facebook
Bekijk je de afbeelding goed dan krijg je korrelige structuur en vervaging met zwart/grijs te zien in de blauwe vlakken en vooral in het felgroene en rode tekstvlak. De kleuren die daar gebruikt zijn contrasteren dusdanig met elkaar dat daar vervaging te zien is. Deze afbeelding is door Facebook dus gecomprimeerd tot ‘ergens onder de 99 Kb’ waarbij deze waarde eerder verder van de 100 dan dichter bij de 100 Kb zal liggen.
Een JPG vooraf verkleind tot 99 Kb op Facebook
Als je de afbeelding zelf zo in kwaliteit aanpast dat deze onder de 99 KB ligt wordt wordt meteen de kwaliteit aangepast (in dit geval door jezelf dus). Dit is ook te zien op de afbeelding, voor het rode tekstblok heeft aan kwaliteit ingeleverd.
Een PNG gebruikt in een Facebook update
Een afbeelding opgeslagen als PNG geeft duidelijk de beste resultaten. De groene en rode tekstbalken hebben nauwelijks zichtbare kwaliteit ingeleverd op Facebook.
Facebook update met PNG afbeelding geeft de hoogste kwaliteit
Het gebruik van PNG afbeeldingen geeft het beste resultaat op Facebook, dit geldt voor alle afbeeldingen op Facebook! Zeker afbeeldingen met een sterke contrast hebben last van de compressie die Facebook over een afbeelding heen legt. Wil jij dat je logo en andere items in een afbeelding goed zichtbaar zijn? Gebruik een PNG afbeelding in je Facebook updates.
[easy-tweet tweet=”JPG of PNG afbeeldingen gebruiken op Facebook? Hier staat het antwoord!” user=”fidene”]
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022