15 jun Resultaat en conversie met de Facebook Pixel
De Facebook pixel kan gebruikt worden voor; Facebook remarketing, optimaliseren campagnes, meten van conversie en het verkrijgen van veel bruikbare data. De Facebook pixel is een belangrijk onderdeel in je Facebook Marketing Strategie.
Alle mogelijkheden van de Facebook pixel worden in dit artikel uitgelegd maar we beginnen bij het begin.
Wat is een Facebook pixel
De Facebook pixel is een stukje code die je op je website plaatst. Bij elk bezoek aan een pagina waarop de Facebook pixel staat zal deze geladen worden en geregistreerd worden. Is tijdens deze sessie ook een Facebook account actief dan zal deze koppeling gemaakt worden in de Facebook database.
Met behulp van de data vanuit de Facebook pixel kun je via een advertentieaccount doelgroepen aanmaken vanuit het activeren van de Facebook pixel en hiermee een Facebook advertentie aanmaken.
Belangrijke eigenschappen van de Facebook Pixel
Per Facebook advertentieaccount is het slechts mogelijk om één pixel aan te maken. Wel is het mogelijk om een Facebook pixel op meerdere sites te plaatsen. Je kunt dan onderscheid maken door de targetting opties bij de doelgroep keuze te selecteren.
De Facebook pixel is een belangrijk onderdeel in je Facebook Marketing Strategie
Waarom is de Facebook pixel handig of zelfs belangrijk?
Re-targetting is één van de belangrijke mogelijkheden van de Facebook pixel maar met de inzet en data van de pixel kun je veel meer.
- bijhouden van conversie
- Optimaliseren van advertenties
- Re-targetting mogelijkheden
- Je achterhaalt hoeveel bezoekers op je website een Facebook account hebben
Zonder een Facebook Pixel heb je deze data simpelweg niet. Er zijn in Nederland meer dan 10 miljoen mensen met een Facebook account die ook website bezoeken. Je meet dus niet alleen verkeer dat vanaf Facebook komt maar mensen die tegelijkertijd een website bezoeken en ook ingelogd zijn op Facebook. Log jij wel eens uit op Facebook?
Hoe moet je de Facebook pixel installeren
Om de Facebook pixel op je website te installeren moet je deze eerst aanmaken. Ga voor het aanmaken van je pixen naar de Facebook Ads Manager of Facebook Power Editor (alleen in Chrome). Vanuit de Facebook Ads Manager doe je het volgende:
- Klik op Pixel in het menu links bovenin.
- Klik op ‘create pixel’.
- Klik op View pixel code en kopieer deze code naar het klembord.
Voeg de pixel toe op je website
Er zijn meerdere opties om de code toe te voegen aan je site:
- De code die je net hebt gekopieerd moet je als code tussen de <head> en </head> plakken van je website.
- Als je een WordPress site hebt zijn hier diverse plugins voor om de pixel op een goede manier werkend te krijgen
- Via de Google Tag Manager
Hoe weet je of de pixel goed werkt?
Binnen Google Chrome kun je de Facebook Pixel Helper installeren, een Chrome extensie die direct bij het openen van de website aangeeft of de Pixel actief is en welke waarden gemeten worden.
Wat zijn de mogelijkheden in het gebruik van de Facebook pixel
Het is mogelijk om met de Facebook Pixel speciale evenementen te registreren op je website, sterker nog… dit doet de Facebook Pixel automatisch. De pixel herkent wat voor soort website en pagina het is waarop deze geactiveerd is en registreert dit. Facebook pixel kent de volgende evenementen:
Met deze evenementen is het mogelijk om conversie of leads te registreren en te meten. Je kunt evenementen zien als aparte databases die je zelf kunt inzetten als doelgroep bij een advertentie.
Aangepaste evenementen aanmaken met de Facebook Pixel
Naast deze standaardevenementen is het ook mogelijk om aangepaste evenementen aan te maken. Voorbeelden hiervan zijn:
- Search event: een waarde aan een zoekopdracht koppelen. Is er bijvoorbeeld gezocht naar herenschoenen, dan is het mogelijk om op basis van deze zoekopdracht een evenement aan te maken.
- ViewContent: een specifieke waarde aan content koppelen. heeft iemand een belangrijke pagina bezocht, of een bepaalde pagina voor minimaal een x aantal seconden heeft geopend of een pagina voor 60% bekeken heeft (scrollen) dan kun je op basis van deze gegevens een evenement aanmaken.
- Ook voor alle andere standaard (bovenstaande) evenementen zijn deze aangepaste evenementen in te stellen.
Meten van conversie met de Facebook pixel
Met de Facebook Pixel is het ook mogelijk om conversie te meten en hier een bedrag (waarde van de aankoop) aan toe te voegen. Dit kan via een Standaard Event (zoals hier boven beschreven) maar ook met een aangepaste conversie.
Met de aangepaste conversie kun je op een website meten wat je maar wilt. Je kunt via de url structuur van je site een conversie aangeven en deze later gebruiken in een Facebook advertentie. Op deze manier kun je exact meten hoeveel waarde (ROI) je uit een advertentie haalt.
Praktijkvoorbeelden voor het gebruik van de Facebook Pixel
Met de Facebook pixel krijg je meer mogelijkheden om te meten en bezoekers op een gerichte manier opnieuw in contact te brengen met je producten of diensten. Een aantal mogelijkheden als voorbeeld.
Mogelijkheid 1
Je hebt een bedrijf welke kinderfeestjes organiseert en je wil meer omzet via Facebook krijgen en je installeert de Facebook Pixel op je site.
Peter heeft je site via een zoekopdracht op Google gevonden en bekijkt een aantal pagina’s. Eén specifiek kinderfeestje trekt zijn aandacht en klikt deze aan, bekijkt en leest alles over het feestje.
Peter denk na om het feestje maar voor de geplande dag te boeken maar begint dan te twijfelen… en wil even met iemand anders overleggen of dit het juiste cadeau is. Hij klikt de site weg.
’s Avonds zit Peter op de bank en tijdens een reclame op TV opent hij Facebook. Hij ziet een advertentie staan van jouw bedrijf met een artikel over het kinderfeestje welke hij eerder die dag ook bekeken heeft. Hij laat het de website zien aan zijn Suzanne, die helemaal enthousiast is en Peter en Suzanne bepalen de datum en leggen het kinderfeestje vast.
Wat is er gebeurd: jij gebruikt op je website een Facebook Pixel. Deze pixel registreert dat Peter een bezoek heeft gebracht aan een bepaald feestje (je zou zelfs de tijd op deze pagina kunnen instellen) en via een ingestelde Facebook advertentie bereik je Peter opnieuw met een Facebook update waarna de boeking plaat vindt.
Mogelijkheid 2
Je hebt een bedrijf waarmee je een aantal producten verkoopt, specifiek voor de verzorging van (bijvoorbeeld) honden. Je verkoopt deze producten rechtstreeks via je webshop en weet exact (inkoop, levering, overhead) wat een verkoop je netto oplevert.
Je hebt al een mooi aantal producten verkocht via je webshop maar je voelt dat er meer resultaat te behalen valt. Je hebt al wel eens een Facebook advertentie geplaatst en daar ook al wel succes mee gehad.
Binnen je Facebook advertentie account maak je een conversiepixel aan. Na iedere aankoop (betaling) kom je als bezoeker/klant op een speciale, specifiek voor dat product gemaakte bedankt pagina. Je stelt de conversie pixel in op deze bedankt pagina’s. Je hangt hier ook het bedrag aan van de omzet (of netto winst) van deze conversie.
In de Facebook Power Editor maak je een advertentie aan om gericht een aantal producten te verkopen. Je weet wat je doelgroep is, hier heb je al veel informatie over gekregen door het plaatsen van andere advertenties op Facebook. Je stelt in Facebook de campagne in met als doel; conversie. Je kiest je doelgroep (die je van te voren zorgvuldig hebt gekozen) en laat de campagne starten. In de rapportage van Facebook zie je direct wat je kosten zijn en wat één conversie kost!! De kosten zijn zo laag per conversie dat je besluit om het budget van de campagne nog iets te verhogen. Na 6 dagen zie je dat het bedrag per conversie iets begint op te lopen en besluit om deze advertentie even te stoppen.
Je hebt ook een doelgroep aangemaakt waarbij je bij houdt hoeveel personen op een specifieke product pagina komen maar het product nog NIET hebben gekocht. Via dezelfde campagne (conversie als doel dus) maak je een nieuwe Advertentie aan met als doelgroep alle mensen die in de laatste week op de productpagina zijn geweest maar NIET op de bedankt pagina….
Je start de campagne en gaat rustig in je stoel zitten om de eerste resultaten te bekijken…
Resultaat: extra verkopen tegen een goede (gecontroleerde) prijs.
Mogelijkheid 3
Je hebt een accountancy/administratie kantoor, je schrijft een blog/artikelen over je vak en dienstverlening en het doel van de website is uiteindelijk om een afspraak te maken met toekomstige (mogelijke) klanten.
Het regelmatig schrijven van artikelen en blogs op je website levert een mooie aantal bezoekers op, die blijkbaar geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Om meer leads te krijgen maak je een advertentie in Facebook aan die leidt naar een landingspagina om een lezers uit te nodigen voor een gesprek, mogelijke klanten dus!
De doelgroep voor deze advertentie maak je aan op basis van de Facebook Pixel. Bezoekers die meerdere artikelen in de blogcategorie https://website.nl/overeenkomsten/ of https://website.nl/financieleplanning/ lezen laat je deze advertentie zien.
Een hele makkelijke manier om bezoekers die echt geïnteresseerd zijn in een specifiek onderwerp kennis te laten maken met jou als bedrijf en met de mogelijkheden om een afspraak te maken.
Resultaat: Afspraken met mensen die jouw bedrijf al kennen (ze hebben de artikelen immers eerder gelezen) en doordat je hulp en informatie geeft in je artikelen is het makkelijker om deze mensen over te halen om een afspraak te maken.
De voordelen van de Facebook Pixel
Het gebruik van de Facebook Pixel heeft eigenlijk alleen maar voordelen. De databases (doelgroepen) die je op basis van de pixel aanmaakt groeien gewoon door, zonder daar direct gebruik van te maken. Je hebt op het moment dat jij het als bedrijf nodig hebt direct een mooie en interessante doelgroep die jouw bedrijf kent en geïnteresseerd is.
Je krijgt door het gebruik van de pixel veel meer inzicht in je advertenties en je doelgroep.
Advertenties kun je alleen aan geïnteresseerde personen laten zien, waardoor de kosten hiervoor aanzienlijk zullen dalen en je meer resultaat zult behalen met deze Facebook advertenties.
Bovendien krijg je inzichten in hoeveel mensen (aantallen) je website bezoeken en een Facebook account hebben, veel ondernemers onderschatten dit nog vaak en denken; mijn klanten zitten niet op Facebook… Vaak hebben ze het mis en het gebruik van de Facebook pixel is ideaal om dit voor het management aan te tonen.
Tip met betrekking tot de URL structuur op je website
Het geeft veel voordeel om een aantal aangepaste doelgroepen op basis van je Facebook pixel aan te maken. Dit kan eenvoudig door gebruik te maken van je url structuur op je website; als je de categorie van bijvoorbeeld je blog of nieuws onderdeel in de url structuur meeneemt (https://website.nl/blog/categorie1) dan kun je deze groep heel eenvoudig opnemen in zo’n aangepaste doelgroep.
In je complete Facebook Marketing Strategie is het gebruik en juiste inzet van de Facebook Pixel onmisbaar!
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022