De perfecte update met link op Facebook, zo maak je die!

De perfecte link op Facebook… die aandacht krijgt in het nieuwsoverzicht, waar mensen op Facebook naar kijken en klikken op de link naar je website. Hoeveel invloed heb jij op de CTR (Click Trough Rate, oftewel het percentage van mensen die je update zien en klikken)?

Meer invloed dan je in eerste instantie zult denken. In dit artikel zal ik zo veel mogelijk factoren benoemen zodat jij echt grip krijgt op het succes van je updates op Facebook met een link naar je eigen website.

Domein verificatie op Facebook

Zonder een verificatie van je domein richting Facebook kun je een linkje niet aanpassen. Je moet dus eerst Domain Verification op Facebook moeten doen om een linkje in alle facetten aan te passen. Na het correct uitvoeren van de domein verificatie kun een link helemaal naar eigen wensen aanpassen op het gebied van tekst en afbeeldingen.

Het plaatsen van de Facebook update met link naar je eigen site

Je gaat naar je Facebook pagina om een nieuwe update te plaatsen. Het doel van de update is om klikken naar je website te krijgen en je wil dus een zo optimaal mogelijke update om dit voor elkaar te krijgen.

Na het plaatsen van de link in het update venster op Facebook zie je dat Facebook gegevens aan het ophalen is; gegevens als afbeeldingen, teksten en andere meta data wordt aan de achterkant opgehaad.

facebook perfecte update met link

Wacht tot alle gegevens opgehaald zijn, de link ziet er op dit moment als volgt uit in het voorbeeld:

De eerste aanpassing die je moet maken is de afbeelding bij de link. Na het plaatsen van een andere afbeelding worden alle andere wijzigingen gereset, dat zou dus zonde van je werk zijn.

Een goede afbeelding bij een link moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen; de afbeelding moet opvallen en herkenbaar zijn. Je moet de kijker van het nieuwsoverzicht op Facebook (en alle andere platformen) verleiden om te stoppen met scrollen… en te laten klikken op jouw afbeelding met link.

Een goede afbeelding in de juiste afmetingen voor Facebook kun je met een aantal tools heel goed maken.

Een afbeelding bij een link op Facebook

Een afbeelding moet minimaal 1200 x 628 pixels groot zijn en bij voorkeur een PNG afbeelding. Dit formaat kun je eenvoudig maken via tools als Adobe Photoshop (Elements), Canva of Adobe Spark. Deze tools zijn tevens handig om andere aanpassingen aan de afbeeldingen te doen.

Je moet uiteraard zelf testen wat je mooi vindt en wat werkt maar het gemiddeld genomen loont het zeker om een afbeelding net ietsje beter te belichten of goed bij te snijden om uiteindelijk meer clicks te krijgen.

In dit voorbeeld heb ik een afbeelding bewerkt in Google Snapseed, zie de verschillen in de afbeelding; de linker afbeelding is het origineel (rechtenvrije afbeelding), midden en rechts zijn bewerkt en uiteindelijk is de middelste bewerking het geworden.

Afbeelding voor Facebook op Canva maken

Ga naar Canva en maak een nieuwe afbeelding door rechtsboven op ‘Use custom dimensions‘ te klikken.

Afbeelding facebook link maken canva

Vul daar de waarde 1200 en 628 van het aantal pixels in.

afbeelding-facebook-link-maken-canva-002

Klik aan de linkerkant op ‘Upload’ om je afbeelding te plaatsen. Zelf heb ik in dit voorbeeld de afbeelding eerst iets meer licht gegeven via Google Snapseed, een handige tool op je mobiel om afbeeldingen snel te bewerken.

Plaats de afbeelding in het kader en klik, als je tevreden bent bovenaan op ‘Download’.

Selecteer de optie om te downloaden in PNG (standaard in Canva).

Sla het bestand op je computer op. Bij voorkeur geef je het meteen de juiste bestandsnaam mee, handig om later terug te vinden. Voor Facebook maakt de naam niets uit.

Ga weer terug naar je Facebook update, je bent nu klaar om je afbeelding te plaatsen. Klik op de ‘+’ naast je originele foto.

Foto toevoegen Facebook link

Zoek je zojuist gemaakte foto op, selecteer deze en plaatst hem in de Facebook update. Als de afbeelding geladen is klik je op de eerste originele foto om de te de-selecteren. Als je dit niet kunt dan heb je niet de juiste rechten ingesteld voor Facebook in de Facebook Business Manager wat betreft de link verification.

Zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet worden alle teksten geel als je daar op klikt, het teken dat je ze kunt aanpassen hoe jij dat wil (dat kan alleen met een link naar je eigen website).

Maak goede teksten; bedenk dat de afbeelding ervoor gezorgd heeft dat de lezer stopt met scrollen maar dat je hem nu met teksten moet overtuigen om te klikken.

Je mag de link laten staan maar je kunt deze ook weghalen. Weghalen maakt de update uiterlijk mooier maar als je de link laat staan geef je de lezer weer een extra kans om te klikken op de link… het uiteindelijke doel van je update.

 

Toevoegen emoji aan een Facebook updateHet toevoegen van enkele bij het artikel passende emoji’s werkt! Het valt meer op en je geeft meteen een gedachte / gevoel bij wat je geschreven hebt. Als het kan… zeker doen!

Als je tevreden bent met de de update ben je klaar om deze te plaatsen maar… dit doe je nooit meteen! Als je zoals hierboven een extra afbeelding hebt geplaatst zie je in het voorbeeld NIET hoe deze er uiteindelijk echt uit komt te zien. In plaats van te klikken op ‘Share Now’ klik je op ‘Schedule‘.

Het bericht zal ingepland worden om over 15 minuten gepubliceerd te worden. Je kunt natuurlijk ook een exacte tijd selecteren waarop je wilt dat de update gepubliceerd gaat worden op je pagina.

 

Nadat je deze hebt ingepland (en dus bewaard hebt) kun je via de melding op je pagina meteen controleren hoe de update er echt uit gaat zien, zowel op mobiel en desktop.

Klik op ‘See post’ om naar de ingeplande berichten te gaan.

Klik daar op het bericht wat je zojuist gemaakt hebt en je ziet de voorbeelden. Zo ziet deze (in mijn voorbeeld) er op de desktop uit:

En zo in de mobiele app van Facebook

Tevreden over het resultaat? Klik op het pijltje achter ‘Edit‘ en klik op Publiceren om je update meteen te publiceren.

Rene Schipper
Volg me


Berichtje? Prima..