17 jun Optimaal delen met Facebook Open Graph instellingen
Veel bedrijven zijn bezig met het schrijven van content op de website die deelbaar is via social media en zo te vertellen wat ze doen en wat de visie van het bedrijf is.
Heel goed, dat kan ik alleen maar aanmoedigen maar… veel bedrijven denken dat het maken van content en het plaatsen van de ‘vind ik leuk’ knop onder een artikel genoeg is.
Ik denk van niet… Welke afbeelding wordt er bij een artikel van jouw site gebruikt als iemand anders deze deelt via Facebook? Wist je dat je hier controle over kunt krijgen?
Grote verschillen in de manier van delen via social media
Je ziet dat een artikel van de eigen site gedeeld is door anderen en dan denk je; “Waarom staat deze afbeelding bij de link terwijl ik zo’n mooie afbeelding in het artikel hebt gezet?” Of de begeleidende tekst bij het artikel is of niet ingevuld of bevat verkeerde informatie. Is het door anderen delen van het artikel dan nog waardevol?
Voorbeelden van ‘foute’ linkjes.
vb1
vb2
vb3
Duidelijke voorbeelden van linkjes waar je niet zo maar op gaat klikken. Wanneer klik jij op een linkje op Facebook?
Waarom is delen van een artikel belangrijk?
Meestal is de lezer van een artikel al enthousiast geworden over de inhoud als deze wil gaan delen of liken maar nog belangrijker is dat deze zo gedeeld wordt dat de lezer van het gedeelde bericht bij het zien en lezen van het gedeelte artikel ook enthousiast worden en gaan klikken.
Hoe krijg je het voor elkaar om een artikel zo goed mogelijk gedeeld te krijgen?
Controle krijgen over welke afbeelding geplaatst wordt bij een link
Ja, het bepalen van de titel, tekst en afbeelding is te regelen via Open Graph. Open Graph is ooit opgezet door Facebook maar ook Twitter en Google+ maken hier gebruik van. Met de instellingen van Open Graph kun je zelf exact bepalen hoe een link weergegeven gaat worden als deze gedeeld wordt door anderen.
Open Graph is een protocol om data gestructureerd aan te bieden zodat deze data bij extern gebruik (andere site, delen) altijd hetzelfde worden gelezen en gebruikt.
Controle over hoe er gedeeld wordt met Open Graph
Controle, daar draait het om! Een artikel met een mooie, zo groot mogelijke afbeelding bij het linkje heeft een hoger percentage kliks dan een link zonder foto (met dezelfde tekst). Een aantrekkelijke tekst zorgt ook weer voor meer kliks (en conversie) dan een link zonder sprekende tekst.
Met een juiste implementatie van Open Graph bepaal jij welke titel, afbeelding, tekst en omschrijving gebruikt worden bij het delen van het artikel. Open Graph vertaald alle relevante informatie van een site naar objecten zodat deze oproepbaar zijn als deze op een andere locatie worden opgevraagd.
Afbeeldingen geschikt maken voor delen
Zorg allereerst voor goede afbeeldingen voor je artikel, of deze direct zichtbaar zijn in het artikel is niet noodzakelijk.
Een afbeelding die bij een link geplaatst wordt moet minimaal 600 x 314 pixels groot zijn wil je op Facebook een link krijgen met een grote afbeelding. Alle details over afbeeldingen is te lezen in ‘de ideale afmetingen van alle afbeeldingen op Facebook‘.
Open Graph: de code
De belangrijkste waarden die ingevuld moeten worden voor een goed getoonde link op Facebook zijn:
og:url | – | de volledige url van het artikel |
og:type | – | het type object; voor een artikel zal dit website zijn |
og:title | – | de titel die gegeven is aan het artikel en zichtbaar als titel van het gedeelde artikel |
og:image | – | de afbeelding die geplaatst zal worden bij de link. Deze moet wel aan de voorwaarden van het platform voldoen zoals resolutie en grootte |
og:description | – | de uitgebreide beschrijving die onder een link geschreven wordt |
og:site_name | – | de naam van de bovenliggende website |
Populaire Content Management Systemen zoals WordPress en Joomla beschikken over (betaalde) plugins om de Open Graph gegevens automatisch uit een artikel te halen en te gebruiken. Andere sites zullen dit zelf met code moeten verwerken.
Wil je nu en in de toekomst opvallen met je data is niet alleen de inhoud belangrijk maar ook zeker de manier hoe je (gedeelte data) gezien zult worden op het sociale internet.
Gebruik van Open Graph instellingen controleren
Het is mogelijk om elke site en pagina te controleren op het gebruik door Facebook van het Open Graph Protocol en hoe een standaard bezoeker een artikel gaat delen.
Via deze site kun je controleren hoe Facebook je artikel/site ziet en of Open Graph juist gebruikt wordt.
Een resultaat ziet er als volgt uit:
En als ik geen Open Graph op mijn site gebruik?
Als een site geen Open Graph protocol gebruikt gaat Facebook op zoek naar metadata en probeert de juiste geschikte afbeelding en data te gebruiken om te bepalen wat Facebook in de link moet laten zien.
Dit kan dus van alles zijn en zeker niet de afbeeldingen, titels en teksten die jij graag zou willen laten zien! Zelf kun je nog wel een afbeelding en/of tekst aanpassen maar ga er niet vanuit dat anderen die je artikel willen delen dit gaan doen.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022