15 mrt Alle wijzigingen in de nieuwe lay-out van de Facebook Pagina
Wat betekenen de laatste wijzigingen in lay-out van de Facebook pagina voor jou? Waar moet je rekening mee houden en wat moet je aanpassen op je pagina?
Er komen aanzienlijke wijzigingen aan voor de Facebook pagina. Een frisser en strakkere uitstraling, ander lettertype en de nodige wijzigingen in de tijdlijn van de pagina.
UPDATE 30 november 2016 : De volgorde van onderdelen in de tijdlijn op de Facebook pagina is aangepast. Hierover is een apart artikel geschreven.
UPDATE 5 juni 14 : Nieuwe onderdelen aan artikel toegevoegd met wijzigingen aan het pagina ontwerp en lay-out.
Op 10 maart heeft Facebook deze wijzigingen op de pagina aangekondigd en sinds 15 maart krijgen admins van een pagina de volgende melding met de aankondiging van deze wijzigingen en de mogelijkheid om de pagina toe te voegen aan de wachtlijst. Voordat je dit doet moet je eigenlijk weten wat de consequenties van deze wijzigingen zijn.
De nodige pagina’s zijn al over gezet door Facebook en de aankondiging is gemaakt door Facebook dat ALLE pagina’s in ieder geval op 16 juni 2014 overgaan naar de nieuwe lay-out.
Het uiterlijk van de nieuwe Facebook pagina
De pagina van Facebook for Business en de eigen Facebook pagina kregen als eerste de nieuwste wijzigingen en ziet er als volgt uit met de gewijzigde plek van de like knop, naam van de pagina en het logo welke een iets andere plek heeft gekregen als opvallendste punten in het bovenste gedeelte.
De nieuwe plek van de apps is opvallend maar behoudt dezelfde afmetingen
Er was de eerste dagen na bekendmaking de nodige discussie over de locatie van de apps op de pagina. Het leek er heel even op alsof deze alleen waren te benaderen via de knop ‘more’ in het menu direct onder de cover. Dit is gelukkig niet zo; de apps hebben een prominente plaats gekregen in het linker gedeelte van de pagina.
De afmetingen van de updates zijn aangepast in de nieuwe tijdlijn
Veel pagina’s maken nog steeds gebruik van afbeeldingen met de afmetingen van 401×401 pixels ondanks dat er al eerder aangegeven is dat er nieuwe afmetingen een beter resultaat geven.
In de vernieuwde weergave van de tijdlijn is dit nog verder doorgevoerd en zijn de afmetingen op de tijdlijn van de pagina zelf 503×503 pixels. De rechter kolom is behoorlijk in grootte toegenomen zodat updates hier ook het belangrijkste op de pagina zijn.
Nieuwe Facebook cover na tijdlijn wijzigingen
Door de andere plek van het logo, titel van de pagina en de like knop binnen de pagina/cover moet je hier rekening mee houden in het maken van je cover. Als je tekst in het onderste deel van je cover hebt lopen krijg je tekst over tekst.
Template voor nieuwe Facebook cover
Voor de nieuwste wijzigingen heb ik een template gemaakt voor de cover afbeelding op de Facebook pagina zoals hieronder weer gegeven. De template heeft lagen zodat de like knoppen, logo en tekst eenvoudig in Photoshop zijn weg te halen maar wel kunnen laten zien hoe je cover er daadwerkelijk uit komt te zien.
Download hier je template voor de nieuwe Facebook cover!
Je mag het template geheel vrij gebruiken en aanpassen, wel leuk als je even laat weten als je deze gaat gebruiken door een tweet!!
[Tweet “Handig! Download hier GRATIS een goede template voor je Facebook Cover.”]
Aanpassingen in het admin gedeelte van de Facebook pagina
Er is meer gewijzigd dan alleen de cover en indeling van de berichten op de Facebook pagina. Als beheerder had je normaal een heel admin-panel aan de bovenkant van je pagina. Dit is nu gewijzigd in een subtiele balk waarin je alle functie kunt vinden.
Je kunt in de bovenste balk naar de ‘activiteiten’ op de pagina (waar je meteen het aantal meldingen kunt zien), naar de Facebook Insights en statistieken en naar de pagina instellingen.
Deze week op je Facebook pagina
Aan de rechterkant van de Facebook cover zie je ook iets nieuws; ‘deze week op je pagina’, een mooi overzicht met meldingen over het bereik, nieuwe likes en berichten op je pagina.
Toevoegen van een pagina aan een interesselijst
Zelf ben ik grote fan van het gebruik van interesselijsten en daar is ook een wijziging doorgevoerd. Voorheen zat de knop voor het toevoegen aan een interesselijst onder de instellingen (de ‘…’) maar dit zit nu onder de Like knop.
Een grote aanpassingen omdat je voorheen een pagina kon toevoegen aan een lijst zonder deze te liken, nu kan dat niet meer. Wel is het mogelijk om eerst de pagina te liken, toe te voegen aan een interesselijst en daarna je like weer weg te halen. De voordelen van interesselijsten blijven hetzelfde; overzicht en controle!
Volgorde van onderdelen/tabs op Facebook pagina
Je kunt de volgorde van de verschillende onderdelen aan de linkerkant van je Facebook pagina (beperkt) aanpassen. Je gaat naar het bovenste onderdeel toe en klikt daar op het ‘potloodje’.
Je klikt op ‘Manage Sections’ zodat je het volgende scherm ziet.
Je kunt nu de verschillende onderdelen oppakken en verslepen. De bovenste twee onderdelen; People en About kunnen niet van positie worden gewisseld.
Berichten van anderen op je pagina
Dit item van je Facebook pagina is misschien wel het meest gewijzigd. Kon je deze berichten van anderen in het verleden nog uitvergroten en op je pagina laten zien aan anderen… dat is nu helaas voorbij. Ik hoop nog steeds dat dit tijdelijk is want er zijn de nodige bedrijven die hier juist gebruik van maken.
In bovenstaand voorbeeld zie je de optie die je hebt voor dit bericht op de pagina. Facebook ziet dit nu (nog) als een normaal bericht en kan niet uitvergroot worden op de pagina zelf.
Opmerkingen of vragen over deze wijzigingen? Laat een reactie achter zodat het een aanvulling op het artikel wordt. Bedankt voor het lezen en succes met je Facebook pagina.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022