17 dec Lokaal zoeken op Facebook naar de beste bedrijven
Onaangekondigd door Facebook werd afgelopen week plotseling een nieuwe dienst bekend; zoeken naar lokale bedrijven op categorie/werkzaamheden met Facebook!
Search Engine Land schreef een artikel over deze dienst die ‘ontdekt’ is door Sreedev Sharma uit India. De dienst is op dit moment alleen nog op de desktop en in het Engels beschikbaar en te vinden onder Facebook Services.
De nieuwe dienst is alleen beschikbaar via de desktop op dit moment.
Lokale bedrijven met de beste Facebook reviews en beoordelingen
De omschrijving die Facebook zelf aan de dienst geeft is:
Find local business with the best Facebook reviews and ratings.
En wat kun je met de dienst? Je kunt per plaats zoeken in een zelf te selecteren categorie naar een aantal ondernemers (lees Facebook pagina’s). Je zoekt de categorie op en vult de plaats waarin jij wilt zoeken op en voila… de resultaten rollen je scherm binnen.
Wat komt in beeld bij de zoekresultaten op Facebook?
Je ziet dat de volgende gegevens van de Facebook pagina worden getoond:
- Profielfoto van de pagina (logo)
- Naam van de pagina
- Rating (waardering van de reviews) van de Facebook pagina
- Het aantal ratings
- Telefoonnummer
- Locatie (op basis van de ingevulde locatie gegevens komt je pagina terecht in de zoekresultaten
- De reviews zelf (in ieder geval één)
Hoe bepaalt Facebook de volgorde voor deze lijst van zoekresultaten?
Waarschijnlijk baseert Facebook de volgorde van de lijst op een heleboel factoren zoals activiteit op je pagina, affiniteit met de pagina, interesse en locatie maar… vooral op basis van REVIEWS!!
- Zijn de personen die reviews hebben geschreven vrienden of bekenden van je?
- Wonen de ‘reviewers’ in de buurt van je?
- Heeft de ‘reviewer’ er een tekst bij geschreven
- Wat staat er in de tekst/review
Waar moet je op letten of aandacht aan geven op je Facebook pagina?
Er zijn een aantal punten die je in de gaten moeten houden om goed zichtbaar te zijn (op de manier zoals jij wilt) in deze zoekresultaten:
- de subcategorie van je Facebook pagina; dit is de categorie waarop gezocht wordt in Facebook Services
- de beschrijving van je pagina; deze wordt getoond in de resultaten
- telefoonnummer die ook in de resultaten te zien is
- en natuurlijk de reviews…
Jij hebt geen reviews op je Facebook pagina?
Zorg dan snel dat je die krijgt… vraag er (vriendelijk) om bij je klanten. Als klanten geen review kunnen geven dan staan je instellingen niet goed.
Ga naar je Facebook pagina en klik op ‘About’ of ‘Info’ om naar je pagina informatie te gaan. Klik daar aan de linkerkant op Page info (of pagina informatie) en klik op ‘edit’ bij Adres.
Zorg dat je adresgegevens goed staan en zet het vinkje aan voor ‘Show map and check-ins on the page’.
Reviews hebben natuurlijk nog meer waarde voor je bedrijf
Niet alleen is deze nieuwe dienst van Facebook gebaseerd op Facebook reviews, je kunt ook je Facebook pagina rating (gemiddeld review cijfer) terug vinden in de Google resultaten als er op de bedrijfsnaam gezocht is… best interessant lijkt me!
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022