02 dec Link aanpassen op Facebook; instellen Facebook Domain Verification
Rond de zomer van 2017 kwam de aankondiging van Facebook om het bewerken van informatie (afbeelding en tekst) bij het plaatsen van een link op een Facebook pagina niet meer mogelijk te maken. Via een Facebook profiel was dit al niet mogelijk en met dit besluit zou het helemaal niet meer mogelijk zijn. Direct kwamen er een aantal trucjes naar voren die soms niet werkten en anderen even kort. Er was één methode waarbij het leek alsof Facebook daar een oplossing voor de langere termijn mee in gedachten had… ‘link ownership’. En dat lijkt wel een beetje te kloppen.
Link previews; het probleem van Facebook
Waarom wil Facebook dat wij een linkje niet meer kunnen aanpassen? Het nemen van deze maatregel heeft alles te maken met de verspreiding van nepnieuws en andere misleidende linkjes. Facebook wil niet dat pagina’s afbeeldingen en tekst zo maken dat lezer hier wel op gaan klikken… alleen door de wervende teksten en dan vooral linkjes vanaf meerdere pagina’s. Op zich een begrijpelijke actie en zelf had ik hier ook geen problemen mee omdat je voor je eigen site hier wel controle over kunt krijgen door het correct invullen van Open Graph technieken op je site.
Maar… voor uitgevers die linkjes vaker dan één keer willen plaatsen en content net iets anders willen brengen om verspreiding makkelijker te laten verlopen kan dit wel een probleem zijn. Facebook had hiervoor een optie ingebouwd waarbij je via de ‘Publishing Tools’ op je pagina het ‘link ownership’ kon claimen. Klinkt ingewikkeld en dat was het voor de meeste pagina’s ook om de simpele reden dat de meeste pagina’s hier geen rechten voor hadden.
Uiteindelijk heeft Facebook deze optie omgezet in een andere opzet die wel begrijpelijk is EN voor iedereen te gebruiken is.
Domein verificatie via de Facebook Business Manager
De uiteindelijke stap om je linkjes van je website(s) op je eigen Facebook pagina aan te kunnen passen begint met het gebruik van de Facebook Business Manager. Zonder het gebruik van deze tool van Facebook is dit NIET mogelijk. Binnen de Facebook Business Manager heb je de mogelijkheid (zie afbeelding hieronder) om naar ‘Domeinen‘ te gaan.
Voeg hier je domein(en) toe, de adressen van je websites waarvan jij de eigenaar bent. Na het invullen van het domein krijg je het volgende te zien.
Je ziet dat er twee manieren zijn om de verificatie af te ronden; DNS-verificatie of verificatie via een HTML-bestand. Beide spreken voor zich en laten duidelijk zien dat je de eigenaar van de website bent. Heb je één van de verificatie methoden toegepast dan kun je naar de volgende stap gaan.
Zelf heb ik voor de DNS-verificatie gekozen en na aanpassing van mijn DNS records bij mijn providers was eigenlijk direct de verificatie in orde en kon ik door naar de volgende stap.
Koppel geverifieerde domeinen aan je Facebook pagina
Daarna moet je nog de domeinen koppelen aan pagina’s waar je de linkjes van de geverifieerde domeinen wilt plaatsen. Oftewel; je moet de Facebook pagina’s en de geverifieerde websites aan elkaar koppelen. Dat doe je via het tabblad ‘pagina’s‘.
Als je deze stap hebt afgerond ben je klaar met de instellingen en kun je (als het goed is) ook weer aanpassingen maken in linkjes op je geselecteerde Facebook pagina’s.
Aanpassen van afbeelding en tekst bij een link op Facebook
Als je bovenstaande aanpassingen hebt gemaakt is het vanaf de geselecteerde Facebook pagina’s weer mogelijk om linkjes volledig aan te passen. Zowel de afbeelding en teksten zijn aan te passen, zoals te zien is in onderstaand voorbeeld.
Waarschuwing
Blij dat je weer ‘gewoon’ je linkjes van je site kunt aanpassen? Bedenk wel dat anderen die een pagina/blog van je site delen dit niet kunnen aanpassen en het nog steeds zeker geen luxe is om je Open Graph tags goed in te stellen.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022