17 jun Lang leve het organisch bereik op Facebook
Klopt het dat veel pagina’s slechts een organisch bereik van 2 tot 10 % hebben op Facebook? Is het nog mogelijk om je eigen Facebook fans te bereiken zonder te adverteren? Op het internet kun je hier genoeg over lezen en in menig presentatie over Facebook komen deze cijfers weer terug. Een klein onderzoek om te kijken hoe dit werkelijk zit.
Grote cijfers, groot nieuws en zeker als het om Facebook gaat
Bekende bedrijven, bekende (internet) Nederlanders… als die iets zeggen zal het wel waar zijn. In presentaties zie je vaak voorbeelden van bereik op Facebook van grote bedrijven en ik heb zelf ook voorbeelden gezien van Facebook pagina’s die slechts 2-5 % van de fans met updates bereiken. Maar als ik naar de updates van deze bedrijven kijk is dit eigenlijk niet zo verwonderlijk; pure reclame voor het eigen merk of product en geen meerwaarde voor de lezer zelf.
Een kleine greep uit wat artikelen over het organisch bereik van Facebook.
- Al in oktober 2012 zorgde een artikel van Danny Mekic op Emerce voor het nodige rumour; het houdt ons wel bezig.
- In een (verder prima artikel van Aljo) staat ‘Organisch bereik voor pagina’s komt ten einde‘….
- Mashable schrijft ook over ‘Brands Organic Facebook reach had plummeted since october‘…
Door deze berichten en presentaties die ik zie krijg je al snel de indruk dat een normaal organisch bereik ver weg is. En daarom de cijfers van een aantal ‘normale’ pagina’s naast elkaar gezet om te kijken hoe het echt gesteld is met het organisch bereik.
[fb_button]
Organisch bereik Facebook van wat kleinere (MKB) Facebook pagina’s
Ik zie heel veel statistieken van veel Facebook pagina’s en heb de cijfers maar eens op een rijtje gezet; hoe is het bereik van deze kleinere pagina’s? In onderstaand overzicht vind je cijfers van de laatste 10 updates van de betreffende pagina’s. Het zijn zeer diverse pagina’s, van lokale winkel, landelijke webshop, dienstverlener tot informatieve pagina.
Geen van pagina’s heeft tijdens de laatste 10 updates die mee zijn genomen in de cijfers een actieve advertentie of campagne op Facebook. De pagina’s zijn willekeurig gekozen, ik heb wel geprobeerd om Facebook pagina’s van verschillende groottes te selecteren.
De grootste (qua likes) pagina’s hebben inderdaad het minste bereik, net iets meer dan 35% van de fans wordt bereikt. Voor een aantal kleinere pagina’s opvallende resultaten (ook voor mij…) met bereikcijfers van ver boven de 100% en zelfs een pagina die een organisch bereik heeft van 332,6 %!!
[Tweet “Het organisch bereik is springlevend! Lang leve het organisch bereik!”]
Resultaten organisch bereik nader bekeken
De pagina’s met een hoog organisch bereik kwam bij geen van de pagina’s door één specifieke update maar bij alle betreffende pagina’s door minimaal 4-5 updates met een veel meer dan gemiddeld bereik.
De voor het bereik hoog aangeschreven update met video (en terecht…) is slechts door één pagina gebruikt. Wel hebben veel pagina’s die in dit onderzoek(je) mee zijn genomen in de periode gebruik gemaakt van kwalitatief goede linkjes (goede afbeelding en omschrijving) en van meerdere afbeeldingen in één update. Gelukkig maar want dat was ook mijn eerdere conclusie die ik geschreven heb in ‘Welke Facebook update krijgt het hoogste organisch bereik‘.
Wees relevant in updates en schrijf voor je lezer
Niet vanuit je eigen gedachten een update plaatsen maar bedenk bij elke update; wat heeft de lezer aan dit bericht of informatie?
Want dat is wel mijn conclusie wat alle pagina’s in dit onderzoek doen; geen reclame maken maar nuttige informatie geven die de lezer verwacht. Geen grappig bedoelde inhakers die ver van het eigen werkveld liggen maar relevante zaken. En zorg dat je de juiste instellingen en afmetingen voor je updates gebruikt, Facebook wil de gebruikers echt liever mooie en nuttige content laten zien dan slecht leesbare afbeeldingen of gekopieerde advertenties van de krant.
Wat is het percentage fans wat jij bereikt? Leuk om te horen hoe de verhouding is met bovenstaande pagina’s en welke berichten goed ‘scoren’.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022