29 aug Lagere ranking niet geoptimaliseerde websites in Facebook
Een nieuwe update in het Facebook nieuwsoverzicht waar jij met een pagina zeker de gevolgen van kunt gaan merken! Deze update draait vooral om het bereik van een link naar een website met een lage snelheid. Het was het laatste jaar al zo dat een link naar een site die mobiel niet geschikt is (responsive) minder bereik kreeg en dit gaat nu dus een stap verder door de snelheid van de site mee te nemen.
Net als Google gaat Facebook nog meer de voorkeur geven aan geoptimaliseerde websites in het nieuwsoverzicht. Snelheid is zeker op mobiel een hele belangrijke factor. En aangezien bijna 95% van alle Facebook gebruikers de mobiele app gebruikt is dit voor iedereen van toepassing die wel eens een link (naar de eigen site) plaatst.
De uitleg van Facebook:
Wij luisteren altijd naar onze gebruikers om nog beter te begrijpen hoe we de ervaring met ons platform kunnen verbeteren. Wij hebben gehoord van vele gebruikers dat het erg frustrerend is dat na het klikken op een link het erg lang duurt voordat een website eindelijk geladen is… Sterker nog; wij ervaren (interne cijfers Facebook) dat gebruikers die een link aan klikken en te lang moeten wachten de link en het laden van de site afbreken. Meer dan 40% van de website bezoekers breekt het laden af als dit langer dan 3 seconden duurt.
Dus… hoe gaat Facebook de snelheid van de site meenemen en beoordelen?
Met deze update van het nieuwsoverzicht neemt Facebook de gemiddelde laadtijd van een site mee in de beoordeling of iets geplaatst gaat worden in het nieuwsoverzicht van iemand… of niet. Factoren zoals persoonlijke netwerk connectie, wifi gebruik en snelheid van de telefoon worden meegenomen.
Heb jij een tragere internetverbinding? Dan krijg je op dit moment in het nieuwsoverzicht bijvoorbeeld al minder video’s te zien en meer statusupdates die bestaan uit linkjes, tekst en afbeeldingen. Dit heb ik zelf weer mogen ervaren op vakantie dit jaar. Natuurlijk is de data in het buitenland (EU) wel vrij gegeven door de providers maar dat wil niet zeggen dat er overal goede verbinding is om hier gebruik van te maken. Wij zaten in een gebied in Frankrijk waar ik al blij was met een heeeeel klein beetje 3G. Op dit momenten dat ik een verbinding had en Facebook opende viel het me direct op dat ik veel minder video in het nieuwsoverzicht zag dan normaal.
Facebook weet waar je bent, wat voor verbinding je gebruikt en hoe snel deze is en past hierop de updates die je in het nieuwsoverzicht op Facebook ziet aan.
Dus jouw website… is die snel genoeg voor Facebook?
Als je hier niet direct voor jezelf antwoord op kunt geven is het tijd om dit grondig te testen. Zelf doe ik deze testjes maandelijks. Ik gebruik 3 verschillende test-methodes en gebruik van alle drie sites de informatie om eigen sites sneller te maken.
Web Page Test
Overzichtelijke site om de snelheid van je website te meten. Je krijgt duidelijke cijfers (van A t/m F) in kleur te zien zodat je snel kunt zien of je aanpassingen op je website werken. Je kunt via de waterval exact kijken waar laadproblemen op je site zijn en wat je er aan kunt doen.
Pingdom
Je krijgt sneller je resultaten in beeld en je ziet meteen bovenaan een handig overzicht van de belangrijkste punten voor je website. Via de ‘Performance Insights’ kun je verder de diepte in en kijken hoe je een probleem op kunt lossen.
GT metrix
Je ziet meteen na het starten van de test een leuke animatie van een scanner en… na even wachten interessante resultaten met deze tool.
Resultaten van een test beoordelen
Soms is het moeilijk om de gegevens uit de verschillende testen exact te kunnen beantwoorden. Zie je een slecht punt van je website, probeer dit eerst ook via een andere test (en/of andere locatie) te zien zodat je zeker weet dat je de juiste stappen zet. In een aantal gevallen weet je ook dat je niet direct iets kunt doen. Tijdens eerdere metingen zag ik bijvoorbeeld dat ik op één punt heel slecht scoorde (de First Byte, oftewel hoeveel seconden doet de webserver erover om te reageren). Dat is een punt die ik past later echt heb aangepakt door over te stappen naar een andere provider.
Je thema van de site kan een obstakel zijn en zo zijn er nog wel veel meer te bedenken. Soms is het ook gewoon goed te weten waarom je site slecht scoort…. schrijf deze punten op en plan ze voor later in als je daar wel klaar voor bent. Natuurlijk is het altijd beter om direct te handelen en te gaan voor de best mogelijke score.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022