31 jan Het geheim van organisch bereik op Facebook
Beheer je een Facebook pagina dan ga ik er van uit dat je de statistieken van je berichten en je pagina wel eens bekijkt. De meesten zullen dit doen via de pagina zelf en onder een geplaatst Facebook bericht kijken wat het organisch bereik is (geweest). Je zult iets als dit zien:
Je gaat ervan uit dat de 826 mensen (in dit voorbeeld) allemaal of zeker toch bijna allemaal mensen zijn die het bericht hebben gezien omdat deze groep je pagina leuk vindt…. en dat is nou net NIET het geval!!
Organisch bereik is het totale aantal unieke personen aan wie je bericht is weergegeven als resultaat van onbetaalde verspreiding.
Bron: Facebook
Organisch Facebook bereik in detail
Als je iets verder in de statistieken duikt zie je het volgende bij organisch bereik staan. Ga naar de Statistieken (Insights) van je pagina en klik op ‘Berichten‘. Onder het overzicht van wanneer je fans online zijn (de blauwe walvis…) zie je een overzicht met de laatste berichten standaard gegevens als Bericht, Bereik en Betrokkenheid.
In het voorbeeld zie je dat hier het bereik ook netjes (gelukkig maar) 826 is. Maar… dit zijn dus niet je fans tenminste… niet alleen fans. Je kunt dit bereikcijfer verder in detail bekijken door bovenaan in dit scherm op ‘Bereik: organisch/betaald’ te klikken.
Selecteer hier i.p.v. de standaardkeuze organisch/betaald eens fans/niet-fans. Je zult zien dat ook voor jouw pagina (vanaf ongeveer pagina met 300-500 fans) geldt dat je bijna net zoveel niet-fans als fans bereikt met een bericht.
Wat kun je met dit gegeven over organisch bereik op Facebook?
Met een update op Facebook weet je (na verloop van tijd) één ding zeker; je kunt nooit alle fans op één dag bereiken. Als je een goede update hebt die meer bereik heeft dan een gemiddelde update van je pagina weet je dat meer eigen fans bereikt maar… dat je NOG meer niet-fans bereikt. Want die 250 niet-fans zijn natuurlijk wel potentiële fans voor de betreffende pagina!
Zijn Facebook fans dan niet belangrijk meer?
Natuurlijk hebben Facebook nog waarde, heel veel zelfs! Ze kennen (als het goed is) je content het beste, weten wat ze kunnen verwachten en waarderen dit ook. En de echte waardering is die klik op de link, like of reactie op het bericht. En door dat signaal weet Facebook aan welke niet-fans ze dat kunnen laten zien.
Voor mij persoonlijk is het eerste uur dat een Facebook update online staat altijd het belangrijkste. Hoe reageren mijn Facebook fans op het bericht en voldoet het aan de verwachtingen? Een klein detail kan er al voor zorgen dat er minder geklikt gaat worden op een update omdat net DAT ontbreekt wat je content normaal gesproken onweerstaanbaar maakt. Details zoals:
- Een slechte afbeelding
- Een niet prikkelende titel
- Onscherpe afbeelding
- Een ontbrekende (desktop) beschrijving bij een link
- Etc.
Dat is voor mij ook iets wat veel bedrijven nog steeds niet genoeg door hebben; elke update die je plaatst draagt bij aan je merk online en aan je reputatie. Zorg dus dat je altijd het juiste uitstraalt en uitdraagt naar je Facebook fans!
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022