11 feb Facebook updates plaatsen in meerdere talen
Voor veel Facebook pagina’s met fans in meerdere landen of fans die verschillende talen spreken was het altijd lastig om goede updates te plaatsen zonder dat dit een rommeltje werd door meerder teksten/talen te gebruiken. Het kon al wel maar die oplossing was altijd ingewikkeld en voor de statistieken erg onhandig. En nu heeft Facebook daar een hele mooie oplossing voor gemaakt.
Eén Facebook update in meerdere talen plaatsen
Voorheen kon dit al maar moest je meerdere updates plaatsen, nu is het mogelijk om één update in heeel veel talen te plaatsen. Dat ziet er in een update (als je deze aan het maken bent) als volgt uit.
Eén update waarbij je dus ook maar één keer een afbeelding, video of linkje hoeft te plaatsen, besta makkelijk.
Hoe zet ik deze optie aan op mijn Facebook pagina?
De optie is terug te vinden in je instellingen van je pagina. Standaard staat deze instelling niet aan, je moet dus zelf het vinkje op actief zetten. Je vindt de instelling als volgt; Ga naar je instellingen van je pagina en bijna onderaan staat ‘Post in Multiple Languages’. Zet het vinkje op actief en klik op ‘Save Changes’.
Als je terug gaat naar de tijdlijn van de pagina zul je zien dat je onderin het update venster de optie hebt om de update ook in een andere taal te plaatsen.
En zo ziet een update met meerdere vertalingen er uit
Als je in een update de talen invoegt ziet dat er op je pagina als volgt uit.
Na publiceren zie jij als beheerder op je pagina een update waar je meerder talen kunt kiezen, als je de update in het nieuwsoverzicht tegenkomt heb je deze opties niet meer maar worden door Facebook automatisch ingevuld.
Waarom en wanneer gebruik je een update in verschillende talen?
Als je een pagina onder het beheer hebt waarbij fans uit meerdere verschillende landen komen kan het een optie zijn. Engels begrijpen en lezen de meesten wel maar er zijn updates die als je die in de eigen taal schrijft veel meer betrokkenheid (engagement) geven aan het bericht. Een grap zal beter begrepen worden in de eigen taal.
Het algoritme van Facebook weet in welke taal een update geschreven is en zou kunnen bepalen om een update in het Nederlands geschreven minder (of helemaal niet) te laten zien aan personen die de taalinstellingen op Engels hebben staan.
En dan zijn er natuurlijk ook bedrijven die veel buitenlandse medewerkers in dienst hebben, wat is er mooier dan een specifiek bericht in de eigen taal te zien? Het is in ieder geval een stuk beter dan een update waarvan je één van de twee geschreven talen niet kunt lezen.
Kijk dus eens naar je statistieken van je pagina en kijk of er mensen zijn die berichten in een andere taal lezen.
Handige nieuwe optie op de Facebook pagina dus!
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022