03 mrt Welke Facebook update krijgt het hoogste organisch bereik
Het bereik van een Facebook update op een zakelijke pagina neemt gemiddeld genomen af. Door dat wij met z’n allen meer delen, meer vrienden krijgen en meer pagina’s leuk gaan vinden krijg je nog wel dezelfde hoeveelheid informatie te zien maar heeft Facebook de ‘EdgeRank‘ aangepast met als gevolg dat de updates van je pagina minder bereik krijgen.
Met welke update krijg je een meer dan gemiddeld bereik op Facebook?
Relevantie en actualiteit zijn op dit moment erg belangrijke peilers om een meer dan gemiddeld bereik te krijgen.
Kies je onderwerpen voor updates goed uit en zorg dat je relevant bent voor je fans en wees consistent met je onderwerpen in relatie met je pagina. Ook de soort update speelt een belangrijke rol in het bereik van deze update, daarover zo meteen (hieronder) meer informatie.
De wijzigingen in het Facebook nieuwsoverzicht is een continue proces
Veranderingen in het nieuwsoverzicht zijn niet van de laatste maanden maar is een continue proces voor Facebook. Sinds eind 2014 richt Facebook zicht steeds meer op actuele (nieuws) zaken en heeft daar het Edgerank algoritme ook op aangepast. Daarover is alles te lezen in:
- Update Facebook nieuwsoverzicht per 1 januari 2015
- De transformatie van Facebook naar (persoonlijke) nieuwbron
In de rest van dit artikel kijk ik naar wat wel en wat juist niet scoort op Facebook op dit moment met aan het eind nog de nodige TIPS voor updates op Facebook.
Facebook updates met link naar actueel onderwerp binnen jouw business
Deze updates scoren beter dan gemiddeld! Facebook wil liever niet dat er oud nieuws rondgaat (je ziet dat ook steeds minder) maar nieuwe artikelen waarover op dat moment gepraat wordt.
Updates met een goede link naar een actueel onderwerp binnen je eigen business geeft echt een hoger bereik. Het helpt als over dit onderwerp al meer op Facebook gesproken (en gedeeld) is en dat is meteen lastig; je moet niet de eerste zijn en ook niet de laatste want dan is het al oud nieuws.
Tegelijkertijd moeten de linkjes in de update van goede kwaliteit zijn willen deze extra bereik krijgen en met goede kwaliteit bedoel ik Open Graph tags. Wil een update met een link een beetje scoren moet deze beschikken over goede instellingen, teksten en afbeelding zoals deze geregeld zijn via de Open Graph tags. In het artikel ‘Zo worden je artikelen vaker gedeeld‘ lees je meer over de Open Graph tags en instellingen.
Samengevat moet een link in een update voldoen aan of onderdelen bevatten van:
- Actueel nieuws
- Kwalitatieve link met Open Graph tags
- Goede sprekende (grote) afbeelding in de link (geregeld via Open Graph)
- Wil je via Facebook (mobiel) bereik krijgen moet de link naar een site gaan die mobiel geschikt is
Punt 4 wordt nog te vaak vergeten. Beheerders zitten achter een desktop een update te plaatsen maar denken er niet bij na dat de ruime meerderheid deze update zal zien via zijn of haar mobiel.
Natuurlijk past Facebook het algoritme hier op aan! Facebook wil geen teleurgestelde gebruikers hebben en die krijg je als iemand een link aanklikt die naar een onleesbare site gaat.
Facebook updates met een video
Video scoort op dit moment op Facebook erg goed. Dat zie je direct terug in je nieuwsoverzicht. Heb je eigen video, instructiefilm of korte video met achtergronden (via Vine of Instagram bijvoorbeeld) dan is dit uitermate geschikt om op Facebook te plaatsen. Je krijgt schitterende statistieken bij een Facebook update met video en de video zal goed bekeken worden.
Waar moet een video op Facebook aan voldoen wil je hiermee goed scoren?
- De video moet kort zijn (richtlijn 30 seconden)
- Goede opening van de video. Een introductie met een bedrijfsnaam aan het begin is killing!
- De video moet vanaf seconde één meteen boeien
- Geef een korte begeleidende tekst bij de video met een reden om de video helemaal te bekijken.
Updates met één afbeelding
Een update met één afbeelding moet wel heel goed zijn wil je daar een bereik mee krijgen wat boven het gemiddelde ligt. Een update met één afbeelding heeft een kans om hoger dan gemiddeld te scoren als het één (of meerdere) van de volgende onderwerpen bevat
- Persoonlijke afbeelding die ook nog leuk/bijzonder is.
- Nieuwswaarde hebben (gerelateerd aan een actueel nieuwsonderwerp)
Wat zeker NIET meer scoort is de (nog steeds veel gebruikte) afbeelding met tekst en link waarbij de pagina beheerder vaak ook nog de verwachting heeft dat de lezer op het linkje gaat klikken… niet dus!
Bekijk bovenstaande update van Landal even kort… Wat wil Landal wat we gaan doen hiermee? Op de afbeelding klikken, interactie (like) of dat we meedoen en op de link klikken… ohw wacht de link gaat naar Twitter toe. Jij hebt geen Twitter account? Jammer…!! Ik ben erg benieuwd hoe vaak er op de link in de tekst is geklikt op de Landal Facebook pagina.
Ook afbeeldingen met alleen leuke teksten scoren steeds minder op Facebook. Facebook herkent de tekst in de afbeelding en ziet dat dezelfde tekst 2 jaar geleden ook al bekend was… zeg maar dag tegen je bereik! Als je een afbeelding in een update plaatst, zorg er dan wel voor dat een afbeelding met de juiste afmetingen gebruikt.
Updates met meerdere afbeeldingen
Afbeeldingen/foto’s die gedeeld worden op een pagina maakt nieuwsgierig, in ieder geval nieuwsgierig genoeg om op deze afbeelding te klikken om deze in een groter formaat te bekijken. Zeker bij updates waar je één grote afbeelding ziet en drie kleinere (dit hoeft geen album te zijn) waarbij de kleinere afbeeldingen wel zo nieuwsgierig maken dat de lezer de afbeelding wil bekijken. Dit aanklikken en bladeren in afbeeldingen is cruciaal!
Elke klik wordt door Facebook meegenomen in de Edgerank berekening en telt als een actie van een fan. Als een pagina dan ook nog gemeenschappelijke vrienden onder zijn fans heeft is de kans veel groter dan normaal dat een dergelijke update veel bereik krijgt.
Ik heb voorbeelden gezien dat updates met deze updates achter elkaar meer bereik kregen dan de pagina fans heeft.
O ja, kijk je wel eens op Funda? En als je dan op pagina komt met de foto’s van een huis en je ziet één afbeelding… klik jij dan door naar de volgende afbeelding om ook die te zien? Inderdaad!!
Updates met alleen tekst
Door de geringe ruimte die een update met alleen tekst gebruikt in het nieuwsoverzicht is er een tijd geweest dat deze updates veel bereik kregen. Facebook heeft dit echter al een tijd geleden aangepast met als uitleg dat updates ook iets moeten uitstralen en een update met alleen tekst past daar niet zo bij.
Als je een update met alleen tekst plaatst, zorg er dan voor dat je genoeg witruimte gebruikt in de tekst en genoeg tekst. Zoveel tekst dat als de update geplaatst getoond wordt dat de lezers de ‘meer lezen…’ knop te zien krijgen. De zichtbare tekst moet dan wel dermate interessant zijn dat de lezer wel deze knop inklikt.
De tijd van plaatsing op Facebook is zeker belangrijk voor bereik
Als je naar de grafiek kijkt op de statistiek pagina van Facebook lijkt het erop dat er altijd wel fans online zijn en het feitelijk niet uitmaakt wanneer een update geplaatst wordt maar niets is minder waar! Voor welke fans is de update bedoeld en wanneer is deze online?
Probeer hier achter te komen door te testen (meerder keren) met het tijdstip van plaatsing. Elk onderwerp en elke pagina is anders dus hier zijn zeker geen vaste regels voor. Een klant van mij scoort meer dan bovengemiddeld met updates die om 06.15 online komen te staan… Zelf heb ik dit ook wel eens geprobeerd en ik bereikte telkens tussen de 20-30 fans… dat doe ik dus niet meer.
Taggen van een trending bedrijf of pagina van het onderwerp
Gaat het in je update over een bedrijf of merk? Tag dan het bedrijf in de update! Zeker als dit bedrijf in het nieuws is geweest dan helpt het om het bedrijf te taggen. Facebook weet dat de update over het bedrijf gaat en kan de update dus beter in een categorie plaatsen.
Ook bestaat de kans dat een update van jou getoond wordt aan personen als deze een link in een andere update hebben aangeklikt. Je eigen update kan dan bij gerelateerde berichten op Facebook worden getoond. Dit is alleen effectief als je een update met een link hebt geplaatst.
Gebruik van hashtags op Facebook
Hashtags zijn voor Facebook een middel om onderwerpen beter aan te geven en ook te kunnen tonen wat de trending topics op Facebook zijn. Het gebruik van een hashtag in een update helpt Facebook om je pagina en update beter in een categorie in te delen. Ook kan Facebook op basis van deze hashtag de update aan anderen dan alleen je eigen fans tonen… meer bereik dus!
Probeer niet teveel te vertellen in een update
Vaak wil je teveel vertellen in een update (dat heb ik zelf ook regelmatig) waardoor je meerdere boodschappen in één update probeert te stoppen… NIET doen! Beperkt je tot één boodschap per update. De lezer scant je update heel snel bij het scrollen door de tijdlijn en je wil met die ene boodschap de aandacht krijgen.
Dit geldt ook voor de vorm van updates; een update met een grote afbeelding en los daarbij een link en tekst (dus geen link met grote afbeelding)… wat moet de lezer doen? Op de afbeelding klikken, de tekst lezen of de link aanklikken?
Veel verschil in soort update, onderwerp en pagina
Er zijn dus veel verschillen in het bereik van de verschillende updates op Facebook maar niets is leidend hierin en het is geen exacte wetenschap, bovenstaande conclusie is bedoeld als leidraad naar het hoogste bereik voor je eigen pagina. Elke pagina, onderwerp en update is anders… ook die van jou. Belangrijkste is om te blijven testen, proberen en ervaringen uit te wisselen en de statistieken goed te bekijken en te vergelijken met het doel van je update.
Heb jij iets bijzonders gezien in het bereik van één van je updates, deel deze als reactie.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022