27 apr Facebook adverteren; de nadelen van de ‘boost’ knop
Het gebruiken van de ‘boost’ (of in het Nederlands ‘bericht promoten’) lijkt aantrekkelijk om op een eenvoudige manier te adverteren met berichten en zo extra bereik te krijgen. Als je één enkele update een keer extra wilt promoten is dit overigens geen probleem maar als je echt resultaat wilt hebben is deze optie niet aan te bevelen.
Een aantal nadelen zullen benoemd worden in dit artikel, in een later artikel worden mogelijkheden gegeven die wel resultaat geven. Onderstaande voorbeelden hebben dus alleen betrekking op het adverten via de ‘boost’ knop op de Facebook pagina.
Wie bereik je met het boosten van een update?
Standaard bereik je met de boost knop zonder verder instellingen alleen de vrienden van de personen die je pagina leuk vinden. En daar zit meteen het probleem; wie zegt dat de vrienden van je fans allemaal deze interesse delen?
De kans is dus groot dat je met het boosten mensen op Facebook bereikt die geen interesse hebben in het onderwerp van je pagina met als resultaat dat jij je geld weggooit en irritatie bij de lezer van de advertentie op wekt.
Buitenlandse likes op de pagina na een advertentie
Als je de boost knop bij een update gebruikt en dus gaat adverten met een update en de eerste optie in doelgroep selectie gebruikt (vrienden van fans) wat gebeurd er dan als een fan vroeger een studie heeft gevolgd in India of een reis heeft gemaakt naar Egypte? De vrienden in deze landen zien de advertentie ook en klikken op ‘like’. Een andere vriend ziet dat (door een melding op Facebook) en klikt ook op like, en zo gaat het verder… totdat je plotseling veel fans uit India hebt op je pagina.
En dat is net de doelgroep die je niet wilt bereiken wat uiteindelijk is dit zeer nadeling voor je statistieken op je pagina omdat de nieuwe groep likers de updates niet eens kunnen lezen en dus uiteindelijk links laten liggen.
Beperkte selectie mogelijkheden bij standaard advertenties op Facebook
Naast de standaard keuze voor de vrienden van je fans als target te gebruiken voor advertenties op Facebook is er nog een tweede optie om meer keuzes en mogelijkheden te gebruiken om de juiste mensen te bereiken met de Facebook advertentie.
Als je de uitgebreide mogelijkheden voor doelgroep selectie gebruikt kun je mensen in bepaalde plaatsen, op leeftijd selecteren en op interesse gebieden die de mensen op Facebook hebben ingesteld (via likes voor een pagina bijvoorbeeld).
Hoeveel betaal je voor Facebook advertenties?
Bij het boosten van een update op je pagina zie je exact wat het maximum bedrag is wat je gaat betalen en hoeveel mensen je maximaal kunt bereiken. Hoe exacter jij kunt aangeven welke doelgroep je wilt bereiken op Facebook hoe minder je hoeft te betalen. Het totale aantal mensen wat je gaat bereiken zal ook minder worden maar percentueel zul je minder betalen.
Doordat je via de standaard methode niet heel veel selectie mogelijkheden hebt zul je altijd mensen op Facebook treffen die geen interesse hebben in je update waardoor je altijd teveel betaald. Je wilt eigenlijk alleen betalen voor advertenties die de juiste mensen bereiken met de geselecteerde interesses.
Hoe kun je dan wel goed adverteren op Facebook?
Via de Power Editor, een aparte (gratis) tool van Facebook heb je veel meer mogelijkheden om advertenties op je doelgroep af te stemmen. Eén campagne met een vast budget waaronder je verschillende doelgroepen met verschillende advertenties kunt bereiken.
Meer over de Power Editor in een volgend artikel over de basis van adverteren via de Power Editor.
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022