02 jan Alle afmetingen en formaten voor afbeeldingen bij Facebook updates in 2019
Afbeeldingen in Facebook updates met de juiste afmetingen update zorgen voor meer clicks en interactie. Welk formaat afbeelding moet je gebruiken om maximale zichtbaarheid te krijgen in het nieuwsoverzicht op Facebook; een overzicht van alle formaten voor de verschillende updates.
[Infographic onderaan dit artikel]
Afbeelding bij een link (url) op Facebook
Bij het plaatsen van een link in een update op Facebook ‘leest’ Facebook direct de gegevens van de website (via Open Graph) en wordt er een afbeelding van de site gebruikt. Je kunt echter (alleen als pagina) ook handmatig een afbeelding bij de link plaatsen.
Een afbeelding wordt in het Facebook nieuwsoverzicht geplaatst in de afmetingen van; 470 x 246 pixels en in de (nieuwe) tijdlijn van de Facebook pagina in de afmetingen 486 x 254 pixels. Zorg dus in ieder geval voor afbeelding met deze minimale afmetingen maar bij voorkeur een grotere resolutie om kwaliteitsverlies te beperken.
Wil je het optimale resultaat halen dan is het wenselijk om een groter formaat te gebruiken, Facebook adviseert hier zelf 1200 x 628 pixels voor; in ieder geval een afbeelding in de verhouding van 1,91:1
Afbeeldingen bij een Facebook carrousel met meerdere linkjes
Facebook kent ook de mogelijkheid om niet één maar meerder linkjes in 1 keer te plaatsen in een update. Dit kan met de zogenaamde Facebook Carrousel welke standaard opent als je een linkje plaatst in een update waarbij er meerder afbeeldingen beschikbaar zijn.
Je kunt deze soort update goed gebruiken om bijvoorbeeld meerdere diensten in één update te laten zien of meerdere artikelen over een bepaald onderwerp.
Om optimaal zichtbaar te zijn in het nieuwsoverzicht van Facebook moet je voor Facebook carrousel afbeeldingen gebruiken van 900 x 900 pixels. 600 Pixel kan nog wel maar dan is er al kans op verlies in kwaliteit.
Carrousel link met video
Deze update (carrousel met link) kan ook met vierkante video gemaakt worden, zoals in onderstaand voorbeeld van Auping. Belangrijk (voor de stilstaande beelden) dat de miniatuur afbeelding aan de juiste formaten voldoet en duidelijk genoeg in beeld komt.
Facebook update met alleen een afbeelding (en eventueel tekst)
Het probleem dat een afbeelding zeer verschillend wordt getoond op mobiel, tablet en desktop is inmiddels verleden tijd, dit heeft Facebook al aangepast. Wel is het zo dat op mobiel een staande foto al snel te groot is en op de desktop vaak een wit ruimte over laat.
Wil je op alle platformen (desktop, mobiel en tablet) een goed zichtbare afbeelding hebben moet je een afbeelding gebruiken van 1200 x 900 pixels (ideaal) of een iets kleinere afbeelding maar in ieder geval een afbeelding in de verhouding 4:3.
Veel pagina’s maken nog gebruik van de voorheen standaard 403 x 403 afmetingen voor de tijdlijn van de pagina. Met de nieuwe lay-out van de Facebook pagina is dit echt te klein!
Heel veel bekende merken in Nederland plaatsen nog een grote afbeelding, tekst en een linkje in een update. Volg dit voorbeeld NIET want mensen die zo’n update zien klikken echt op de afbeelding en niet op de link. Als je website verkeer wilt genereren dan moet je echt de link met grote afbeelding gebruiken zoals in het eerste voorbeeld. Bovendien krijgt een dergelijke update met goede link meer bereik op Facebook.
[easy-tweet tweet=”Handig om op te slaan, alle juiste afmetingen van alle afbeeldingen op Facebook” user=”Fidene” usehashtags=”no”]
Afbeelding bij een evenement/event op Facebook
De ideale afmetingen voor een afbeelding/cover bij een evenement op Facebook is 1920 x 1080 pixels. Een pixelverhouding van 16:9.
Afmetingen van de afbeelding bij een notitie (pagina en profiel)
De afbeelding bij een Facebook notitie 1200 x 445 pixels
Afbeelding bij een aanbieding (offer)
De ideale afmetingen voor een afbeelding die je in een aanbieding/offer op Facebook gebruikt is 1200 x 628 wat een verhouding van 1,91:1 betekend. Deze afbeelding is net als de link zichtbaar als 400 x 209 pixels.
Alle afmetingen voor afbeeldingen in de Facebook updates op een rijtje
De volgende afmetingen en verhouding zijn ideaal op Facebook. Kleinere afbeeldingen kan uiteraard ook maar houdt dan de aan gegeven verhouding aan.
Overzicht van alle afmetingen voor afbeeldingen in Facebook updates in 2019
Soort Facebook update | Afmetingen | Verhouding |
Enkele afbeelding | 900 x 900 | 1:1 |
Afbeelding bij link | 1200 x 628 | 1,91 : 1 |
Video | 1200 x 675 | 16:9 |
Aanbieding / offer | 1200 x 628 | 1,91 : 1 |
Evenement | 1920 x 1004 | 16:9 |
Header notitie | 1200 x 445 | |
Coverafbeelding | 851 x 315 | |
Profielfoto | 320 x 320 | 1:1 |
App installatie (alleen mobiel) | 1200 x 864 | 1,39 : 1 |
Pagina like (alleen advertentie | 1200 x 450 | 8:3 |
Afmetingen coverafbeelding op de Facebook pagina
De minimale afmetingen voor de coverafbeelding zijn 851 x 315 pixels.
In het artikel over het maken van een omslagfoto of coverafbeelding voor de Facebook pagina lees je hoe je deze klikbaar kunt maken met een Call to Action en aan welke voorwaarden deze afbeelding moet voldoen zodat tekst op de afbeelding op zowel de desktop als mobiel goed leesbaar en zichtbaar is!
Afmetingen profiel foto Facebook bedrijfspagina
De resolutie van de Facebook profielfoto / logo is afgelopen jaar hoger geworden. Je moet nu een afbeelding gebruiken van minimaal 320 x 320 pixels maar… bij voorkeur nog groter om de afbeelding ook te kunnen schalen.
Ronde profielfoto op Facebook pagina’s
Let er op dat de profielfoto op de meeste plaatsen op Facebook tegenwoordig rond van vorm is. Ook daarom is het soms handig en goed om een in afmetingen iets grotere afbeelding te gebruiken om zeker te zijn dat je hieruit ook een mooie ronde profielfoto kunt krijgen.
[Infographic]:
Alle afmetingen en formaten van afbeeldingen in Facebook updates in 2019
[easy-tweet tweet=”Alle afmetingen en formaten van afbeeldingen op #Facebook in één #INFOGRAPHIC” user=”Fidene” usehashtags=”no”]
Deel deze afbeelding op je eigen website
Gebruik de volgende code door deze in z’n geheel te kopiëren en te plakken op je eigen site.
Scherpe afbeeldingen op Facebook
Naast de juiste afmetingen is het natuurlijk ook belangrijk dat de afbeeldingen zo scherp mogelijk zijn; vaak is dit een keuze voor snelheid of scherpte van een afbeelding. Kort gezegd geldt het volgende:
Voor snelheid kies je een JPG afbeelding die niet groter is dan 100 Kb en voor scherpe afbeeldingen kies je voor een PNG bestand. Dit heeft oa. te maken met de automatische compressie die Facebook uitvoert op een geplaatste afbeelding. Alle details met test resultaten in: Scherpe afbeeldingen op Facebook; optimaliseren met PNG of JPG?
- Het Belang van Storytelling in Digitale Marketing - 12 september 2023
- Het Belang van Videocontent in Digitale Marketing - 8 september 2023
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022