De Facebook omslagfoto is niet belangrijk
Op Facebook zie je regelmatig bedrijven die zeer veel aandacht aan de omslagfoto (cover) besteden en hier mooie en dure ontwerpen voor maken.
Als je deze pagina’s dan via een smartphone of iPad bekijkt zie je dat er toch iets verkeerds gaat…
Omslagfoto en profielfoto (logo) samenvoegen
Soms zie je van die mooie voorbeelden, bekende en minder bekende omslagfoto’s waarbij de profiel foto geïntegreerd (overloopt) in de omslagfoto.
Mooi om te zien op deze manier maar niet voor iedereen mogelijk omdat dit wel de nodige tijd kost.
Hoe vaak wordt de pagina bekeken?
Amerikaans onderzoek (daar ben ik geen voorstander van zoals jullie weten) zegt dat 1% van de personen die je pagina leuk vinden nog een keer terug komen op je pagina. In Nederland zal dit percentage ongetwijfeld op dit moment nog iets hoger liggen maar de exacte cijfers zijn bij mij niet bekend. Je moet je wel afvragen wat het nut is van alleen een mooie omslagfoto. Als je een bepaalde boodschap of sfeer met een seizoen of evenement wilt laten zien lijkt me dat prima maar alleen het ontwerp… zou ik niet doen.
Profielfoto is heel belangrijk op de Facebook pagina
De profielfoto is voor een Facebook pagina wel heel belangrijk. Deze staat bij elke update en geeft elke keer weer een associatie met je product/merk/bedrijf. Duidelijk en herkenbaar moet deze zeker zijn. Mijn advies; niet te vaak wijzigen!
600 miljoen Facebook gebruikers gebruiken de smartphone
Van de 1 miljard accounts gebruikt dus meer dan de helft de smartphone voor het bekijken van updates op Facebook. En hoe ziet dan een Facebook pagina van de KLM er bijvoorbeeld uit…
En zo zijn er vele voorbeelden op Facebook te zien. Op de iPad kan de omslagfoto er weer anders uit zien dus controle van al deze platformen is zeker aan te raden als je veel werk maakt van een ontwerp. Iets wat onderstaande bedrijven ook niet hebben gedaan.
Via desktop:
Via mobiel:
Er zijn nog vele voorbeelden hiervan te vinden…
Wanneer klikt iemand door naar de pagina?
Op de desktop gebeurd dit minder vaak dan op een mobiel of iPad. Als je een activiteit van een pagina op Facebook via je desktop bekijkt ga je daar eerst met je cursor over heen en er verschijnt meteen, automatisch een voorbeeld in beeld. Je ziet al wat info en mogelijk een herkenning van die pagina. Vanwege deze informatie zal een gedeelte van deze personen niet meer doorklikken.
Hoe werkt dit mobiel… daar heb je die optie niet. Wat doe je als je toch meer informatie wilt hebben over de pagina? Juist, je klikt er op en gaat naar de mobiele pagina toe. Erg belangrijk dus dat je omslagfoto mobiel ook goed zichtbaar is en geen irritatie geeft bij de bezoeker.
Check regelmatig!
Facebook wijzigt op dit moment de afmetingen die mobiel getoond worden regelmatig merk ik dus controleer je eigen pagina op zoveel mogelijk apparaten zodat je zeker weet dat deze overal op de manier getoond wordt zoals jij dat wil.
Conclusie
Ontwerp is leuk maar functionaliteit is beter! Maak een generieke omslagfoto die op elk platform goed zichtbaar is en controleer dit regelmatig. Bedenk dat je profielfoto een directe link heeft met je inhoud van je updates en je merk/product/dienst.
- AI en tekst schrijven.. wat zijn de mogelijkheden? - 8 december 2022
- Zakelijk TikTok inzetten, een goed idee voor bedrijven? - 21 november 2022
- Wat maakt TikTok zo anders dan andere sociale media? - 17 november 2022