Waarom het ene blog lastiger is dan het andere

Zoals jij weet schrijf ik wel eens een blog en de ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer. Deze week heb ik er 3 geschreven en eentje ging zeker niet vanzelf… het koste me moeite en gaf voor mijzelf stof tot nadenken.

Het eerste blog artikel van deze week

Het eerste blog schreef ik voor mijn eigen site Fidene, een technisch artikel met uitleg over het plaatsen van een Facebook video met alle opties en mogelijkheden daarbij. Het meeste werk ging hier zitten in het maken van de juiste screenshots, waar ik het handige gratis programma Gadwin PrintScreen voor gebruik). Daarbij wat tekst en uitleg geplaatst en klaar… publish.

Het tweede blog artikel over SMC055

Afgelopen maandag ging #SMC055 over bloggen en dit liep niet helemaal zoals een normale SMC-avond verliep. Door de vele updates en reacties op Twitter en Facebook waren wij als organisatie genoodzaakt om een eigen bericht te versturen en hoe kun je dat nou beter doen dan met een blog artikel (dit was duidelijk geen column…) als de avond over bloggen gaat.

Deze ochtend hadden we al de nodige communicatie gehad via WhatsApp en Facebook groep en de inhoud was ook niet heel lastig, wij wisten exact wat we wilden vertellen en wat niet. De eerste tekst heb ik snel achter elkaar getypt en gelukkig konden Bert, Tamara, Ton en Matthias (mede organisatoren) snel opmerkingen maken en wat zinnen aanpassen zodat dit snel online kon…. publish

Het derde blog artikel… op Marketingfacts

Vorige week vrijdag was ik aanwezig bij een zeer boeiende discussie over de ROI van Contentmarketing georganiseerd door Ricoh en Marketingfacts. Een discussie… dus veel meningen en verschillen van inzichten van ongeveer 100 (online) marketeers. En ik had via Twitter al vrij snel aangegeven hier een blog over te gaan schrijven… en dat was toch even wat lastiger dan ik had gedacht…

Normaal is het zo makkelijk; ik schrijf mijn verhaal voor jou… ja voor jou! En als het verhaal wat ik schrijf jou niet aanspreekt is dat jammer, hopelijk spreekt een volgend artikel je meer aan. Maar nu was dat anders, het was niet alleen mijn mening die vrijdagmiddag maar ook de mening van 100 anderen. En de discussie was zeer levendig met redelijk grote verschillen van mening. Hoe zorg je er in een blog voor dat je een kleine samenvatting geeft van een discussie waarin ik ook mijn mening geef over het onderwerp?

Breed onderwerp; contentmarketing

Daar komt nog eens bij dat het onderwerp van de middag (en mijn blog) over een heel breed onderwerp gaan. Tijdens het uitwerken hiervan kreeg ik constant nieuwe ideeën en gedachten over het onderwerp die ik eigenlijk ook wel in het artikel wil verwerken terwijl ik dat met andere blogs niet of nauwelijks heb. Tijdens het schrijven had ik sterk de behoefte om alle relevante onderwerpen uit te diepen en mijn mening daarover te geven dat ik al bijna de hoofdstukindeling voor een boek klaar had. Voor het artikel zelf niet zo handig dus dat betekende veel schrappen en bepaalde onderwerpen maar niet benoemen.

Op zich zijn die tussendoor-afdwaal-gedachten zeker nuttig omdat dit wel weer input geeft voor nieuwe inzichten, gedachten en nieuwe artikelen.

Tevreden over het artikel… nee

Ik ben redelijk perfectionistisch in deze dingen, het moet er (voor mijn standaarden) goed uitzien, informatief zijn en genoeg inhoud hebben. Echt tevreden over deze artikelen ben ik eigenlijk nooit en juist daarom zoek ik dit nu op en zal dit ook zeker weer vaker gaan doen. Je gaat dieper over de inhoud nadenken en krijgt nieuwe ideeën.

Publish… nee nog niet. Maandag komt dit blog online te staan. EDIT inmiddels staat het artikel over de ROI van contentmarketing online op Marketingfacts!

Bedankt Annelies Mulder voor het lenen van je foto!

Comments