Met de juiste instellingen op je website meer bereik

Instellingen website voor meer bereikGoede instellingen op je website zijn tegenwoordig van groot belang in het uiteindelijke bereik wat je krijgt, zowel voor Google als voor Facebook zal dit steeds belangrijker worden. Facebook en Google willen graag zo exact mogelijk weten wat voor soort content het is en hoe deze is opgebouwd.

Welke technische onderdelen spelen een rol?

Er zijn heel veel factoren waarom een bericht goed gevonden wordt in Google of een hoog bereik krijgt op Facebook maar hieronder volgen er een aantal:

  1. Juiste implementatie van Open Graph tags
  2. Goede afbeeldingen
  3. Site opbouw met Publisher en Author referenties (voor zowel Google als Facebook)
  4. Deelbaar via social media

1. Juiste implementatie van Open Graph tags

Open Graph tags zijn ingesloten codes in de html van de website en zorgen ervoor dat de Facebook Crawler goede voorbeelden en informatie kan geven op het moment dat de url gedeeld wordt op Facebook.

Goed gebruikte Open Graph tags zorgen er voor dat een gedeelde link op Facebook de informatie bevat die jij wilt! De volgende informatie kan in tags worden mee gegeven aan een link:

og:title De titel van het artikel zonder toevoeging van enige merk of bedrijfsinformatie.
og:site_name De naam van de site. Niet de url maar de naam.
og:url De url is het unieke item van elk artikel en is het id van de tag. Deze url moet overeenkomen met de url van het artikel en geen variabelen bevatten.
og:description Een gedetailleerde beschrijving van het artikel, gemiddeld ongeveer twee zinnen. Deze beschrijving is optioneel maar kan de rating van de link verbeteren waardoor deze beter gelezen en gedeeld wordt.
og:image De afbeelding die bij de link hoort en ook geplaatst zal worden bij de link. Voor optimale zichtbaarheid en waardering is een afbeelding met de grootte van 1200×630 pixels gewenst.
fb:app_id De unieke id welke Facebook de identiteit van de site verteld. Deze app_id is cruciaal in de werking van Facebook Insights.

 

Er zijn nog een aantal optionele Open Graph tags die geïmplementeerd kunnen worden op een site;

og:type Deze tag geeft de soort artikel aan. Verschillende soorten content zullen op een verschillende manier worden weer gegeven in het nieuwsoverzicht van Facebook.
og:locale De locatie van de site (bron).
article:author Deze tag verwijst naar de auteur van het artikel. Deze tag kan een Facebook profiel zijn of een Facebook pagina. De kans bestaat (afhankelijk van inhoud, populariteit, tijd en tags) dat Facebook de mogelijkheid geeft om de auteur te volgen via de follow knop.
article:publisher Deze tag linked naar de uitgever van het artikel. Deze tag moet een Facebook pagina zijn en als deze wordt getoond in het nieuwsoverzicht kan Facebook de mogelijkheid geven om de uitgever te volgen via de ‘like’ knop.

Hoe deze tags op de eigen site (en die van anderen) staan vermeld kun je controleren via de Facebook Debug Tool die ook in punt 5 verder besproken wordt.

2. Goede afbeeldingen

Afbeeldingen in een artikel en op een website verhogen de leesbaarheid en laten aan de lezer duidelijker zien waar het artikel over gaat. En als het voor de lezer duidelijker is… is het voor Google ook duidelijker. Zorg dus voor passende afbeeldingen, het liefst zelf gemaakt. Let in ieder geval op dat je niet zomaar ergens afbeeldingen van het internet afhaalt omdat deze via auteursrechten beschermd kunnen zijn.

Zorg voor goede naamgeving van je afbeelding en regel via bovenstaande Open Graph tags dat er altijd een goede afbeelding bij een artikel komt te staan als deze gedeeld gaat worden op Facebook.

3. Site opbouw met Publisher en Author referenties (voor zowel Google als Facebook)

Structuur in een website is belangrijk! Van menu, breadcrumb tot artikeltitel en categorie… als je dit duidelijk hebt geregeld helpt dit voor Google (en anderen) om je pagina te beoordelen op waarde en soort. Ook de uitgever (publisher) en auteur (author) informatie op een website is belangrijk. Zichtbaar in het verleden via Google+ maar tegenwoordig nog zeker van waarde.

Ook Facebook heeft deze structuur van een pagina en een profiel; zorg dat je deze gegevens juist in de site verwerkt.

4. Deelbaar via social media

Het aantal tweets, likes en +1’s helpen om hoger te komen in Google. Zeker de verhouding tussen het aantal lezers en de personen die het artikel hebben gedeeld is van waarde voor Google.

Wil je dat een artikel gedeeld gaat worden op Facebook is het natuurlijk handig om ervoor te zorgen dat afbeelding en teksten goed staan zodat jij controle hebt hoe artikelen gedeeld worden. Deze instellingen kun je op een WordPress website regelen met oa. de plugin van Yoast.

Comments